سقف عرشه فولادی

سقف عرشه فولادی چیست؟

یکی از اقتصادی‌ترین، سریع‌ترین و سبک‌ترین روش‌های اجرای سقف در ساختمان‌های اسکلت‌های فولادی و اسکلت‌های بتنی، سقف کامپوزیت عرشه فولادی است.

این سقف ، مجموعه‌ای از ورق‌های فلزی یا فولادی گالوانیزه است که به منظور اجرای سقف و کف سازه فولادی مورد استفاده است. این سقف به صورت معمول بر روی تیر آهن سوار می‌شود و سکوی بادوامی را برای به کارگیری مواد مختلف در سقف مانند بتن معمولی یا سبک، عایق‌ها و عضوهای ضد آب فراهم می‌کند. سقف عرشه فولادی ساختار ساده و اجزا گوناگونی دارد که در بخش بعدی به معرفی آن‌ها می‌پردازیم.

برای اجرای این نوع سقف نیازی به قالب بندی نیست. در ابتدا مواد اولیه این سقف ها یعنی عرشه های فولادی در کارخانه های نورد ساخته می شوند و سپس به محل ساخت و ساز انتقال پیدا می کنند. در مرحله بعد عرشه فولادی که با استفاده از ورق گالوانیزه ساخته شده است را بر روی نشیمن تیرهای سازه نصب و ثابت می کنند. در نهایت باید گل میخ ها و میلگردها نصب شوند و بتن ریزی انجام شود.

نگاهی به تاریخچه سقف عرشه فولادی:

نخستین بار در سال 1820 میلادی بود که ورق گالوانیزه در ساختمان‌سازی استفاده شد. مهندس ساختمانی به نام هنری پالمر ورق گالوانیزه را به صورت کنگره‌ای شکل‌دهی کرد و در اجرای سقف ساختمان بکار برد. این سیستم اجرایی سقف در سال ۱۹۳۹ و با تدوین یک استاندارد صنعتی برای طراحی، اجرا و بهره‌برداری، توسط انستیتو سقف فولادی (SDI) به طور رسمی وارد صنعت ساختمان شد.
به‌مرورزمان و با تغییرات متعددی که در روش سقف‌های عرشه فولادی ایجاد شد. سرانجام در سال 1980 این سیستم توسط شرکت‌های معتبر اروپایی و آمریکایی به‌عنوان یک سیستم نوین و با تکنولوژی روز دنیا که دارای مزایای فراوانی است مورداستفاده قرار گرفت.

 

 

اجزای تشکیل دهنده سقف عرشه فولادی

اجزا تشکیل دهنده سقف عرشه فولادی چه هستند؟

سقف عرشه فولادی از چهار جز اصلی ورق گالوانیزه ذوزنقه ای (موجدار)، گل میخ (برشگیر)، آرماتور (میلگرد) و بتن تشکیل می‌شود. فلاشینگ و تیر فرعی نیز به عنوان اجزای دیگر این نوع سقف به حساب می‌آیند.

موارد استفاده از سقف عرشه فولادی:

در این نوع سیستم سقف، انواع ساختمان‌ها با کاربری و حالات مختلف اعم از مجتمع‌های تجاری اداری، برج‌های مسکونی و شهرک‌سازی، هتل، سوله و …قابل ‌اجرا می‌باشند.

نقش ورق فولادی در سقف عرشه چیست؟

ورق‌های فولادی را می‌توان به عنوان اصلی‌ترین بخش تشکیل دهنده این نوع سقف در نظر گرفت. تمام عرشه‌های فولادی توسط ورق‌هایی با هسته و پوشش فلزی ساخته می‌شوند. کیفیت مواد سازنده هسته و پوشش ورق عرشه فولادی، از اهمیت بالایی برخوردار است. انتخاب این مواد باید به گونه‌ای باشد که شرایط محیطی باعث آسیب‌دیدگی آن‌ها نشود. شکل مقطع ورق سقف عرشه فولادی به صورت ذوزنقه‌ای و موجدار است. این ساختار مزایای زیادی دارد. در این نوشته از عرش پایه برنا به بیان جزئیات بیش تر در این زمینه می پردازیم.

هسته ورق سقف عرشه از چه ماده ای ساخته می شود؟

هسته ورق این سقف معمولا با استفاده از فولاد نرمه ساخته می‌شود. این فولاد، یکی از پرکابردترین مصالح ساختمانی با مقاومت تسلیم 210 تا 250 مگاپاسکال است. فولاد نرمه شکل‌پذیری بالایی دارد. این ویژگی، امکان ساخت ورق‌هایی با ابعاد و شکل‌های متنوع را فراهم می‌کند.

مزایای سقف عرشه فولاد

  • کاهش زمان اجرا
  • صرفه‌جویی در مصرف بتن
  • کاهش وزن ساختمان
  • مقاوم در برابر آتش و زلزله

معایب سقف عرشه فولاد

  • اجرای دشوار در اسکلت بتنی
  • نیاز به نیروی متخصص برای زمان جوش
  • امکان خوردگی فلز

بنیاد مهندسی ساختمان

Bonyadsite

 

  • آقای فخاری
  • بهمن 29, 1401
  • 28 بازدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جستجو در سایت

دسته بندی ها

سبد خرید

درحال بارگذاری ...