فراهم شدن دسترسی مالکان به چرخه الکترونیک خدمات مهندسی در قم

امین مقومی بعد از ظهر چهارشنبه در نشست خبری به مناسبت روز مهندس با اشاره به برنامه‌های این سازمان اظهار داشت: سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قم در حوزه خدمات الکترونیک، برنامه جامع خدمات الکترونیک را از سال ۹۰ آغاز کرده و گام‌های نهایی نیز در این زمینه برداشته شده است.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قم بیان داشت: فاز اول کارپوشه مالک، در روز پنجشنبه هفته جاری با حضور استاندار قم و نمایندگان قم در مجلس شورای اسلامی در گرامیداشت روز مهندسی رونمایی خواهد شد و این پروژه مدتی است که آماده شده و در این فاز از اجرای سامانه، خدماتی که مالکان در حوزه طراحی و مکاتبات نیاز دارند به صورت الکترونیک صورت می‌گیرد و امیدواریم تا بهار سال آینده نیز بخش نظارت و مراحل تکمیلی بخش مرتبط به مالکان به این سامانه اضافه شود.

مقومی افزود: در این سامانه بحث طراحی، امضای قرارداد و پرداخت وجه نیز دیده شده و در نظارت نیز امضای قراردادها و آشنایی با وظایف ناظرین و مهندسان مربوط گنجانده شده است.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قم گفت: در بخش ارائه خدمات الکترونیک مشکلاتی داریم که البته مختص نظام مهندسی ساختمان استان قم نیست و از آنجا که نظام مهندسی ساختمان، نهادی دولتی نیست، در حوزه سامانه استعلامات دسترسی‌های لازم را نداریم که این موارد موجب شده تا بخشی از خدمات الکترونیکی معطل بماند.

مقومی افزود: وقتی کارپوشه مالک راه اندازی شود پرداخت‌ها به صورت سامانه‌ای صورت می‌گیرد؛ اما به دلیل محدودیت‌هایی که بانک مرکزی اعمال و سقفی تعیین کرده است، همین امر موجب می‌شود فرآیند ارائه خدمات الکترونیک ناقص باقی بماند که البته این مشکل ممکن است برای بخش‌های مختلف نیز آسیب داشته باشد.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قم گفت: در جهت ارائه خدمات بازرسی گاز نیز از گذشته تا به حال، این بخش به صورت الکترونیک در سازمان ارائه می‌شود، اما مرحله آخر که صدور تاییدیه بوده است با مخالفت شرکت ملی گاز انجام نمی‌پذیرد و همین امر موجب شده تا شاهد جعل برخی تاییدیه ها باشیم که عواقب خطرناکی برای بهره برداران با توجه به مسئله ایمنی به دنبال خواهد داشت.

تخلفات ساختمانی در استان قم قابل کتمان نیست

وی با اشاره به وقوع زلزله‌های اخیر در سوریه و ترکیه اظهار داشت: کشور ما از جمله کشورهای زلزله خیز است که نگرانی‌هایی بابت وضعیت ساختمان‌ها وجود دارد و باید عنوان کرد که تخلفات ساختمانی در استان قم هم صورت می‌گیرد که این امر قابل کتمان نیست.

مقومی ادامه داد: متأسفانه نقشه مصوب در حین کار جایگزین نقشه‌های دیگری می‌شود که سازمان با این روند مخالف است و در یک سال اخیر نیز جلسات بین بخشی خوبی توسط مدیران استان برای کاهش تخلفات ساختمانی و اصلاح پدیده دو نقشه‌ای که در اکثر نقاط کشور مشاهده می‌شود، برگزار شده که امیدواریم تصمیمات خوبی برای رفع این معضل اتخاذ شود.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قم با اشاره به اهمیت موضوع مجری ذیصلاح در ساخت و سازها بیان داشت: مجری ذیصلاح در سال‌های اخیر بر اساس سیاست مدیریت استان و مشابه سایر نقاط کشور، به صورت تدریجی در قم اجرایی شده و امسال ساختمان‌های ۵ سقف به بالا کنترل مضاعف شدند و از ابتدای سال آینده نیز ساختمان‌های ۴ سقف به بالا در این حوزه کنترل مضاعف خواهند شد.

مقومی ادامه داد: حضور مجری ذیصلاح در تمامی ساختمان‌ها الزامی است و به دلیل شرایط استان، تلاش شده تا این امر به صورت تدریجی اجرایی شود تا کیفیت خدمات در این بخش به صورت بهتری ارائه گردد.

حضور مجری ذیصلاح گروه ساختمانی ج و دال تا پایان پروژه، کنترل مضاعف خواهد شد

وی ابراز داشت: مجری باید در تمامی مراحل ساخت و ساز در پروژه حضور داشته باشد که در استان قم از اسکلت ساختمان شروع شد و در سال آینده برای ساختمان‌های گروه ج و دال تا پایان پروژه، حضور مجری ذیصلاح کنترل مضاعف خواهد شد.

وی با بیان اینکه یکی از مهمترین موضوعاتی که در حوزه ساختمان با آن مواجه هستیم؛ موضوع نگهداری ساختمان‌ها است افزود: ساختمان‌های بسیاری داریم که پایان کار ندارند؛ اما در حال بهره برداری هستند.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قم ادامه داد: موضوع نگهداری در مبحث ۲۲ مقررات ملی ساختمان آمده، اما عملیاتی نشده است که باید همزمان با صدور پایان کار، موضوع نگهداری نیز اجرایی شود که در صورت ورود نگهدار می‌توان بحث بیمه تضمین کیفیت را نیز به صورت عملیاتی دنبال کرد.

مقومی ادامه داد: در راستای کنترل ساخت و سازها، آمارهای بازدید گروه‌های نظارتی امسال افزایش داشته است و بالغ بر ۵۰۰ هزار مترمربع در رشته‌های مختلف بازدید میدانی صورت گرفته و در کنترل آزمایش‌های ژئوتکنیک و بتن نیز رشد قابل توجهی داشتیم.

وی بیان داشت: در حوزه مجری ذیصلاح در سال گذشته در حدود ۳۰۰ هزار متر مربع کار انجام پذیرفته که این آمار امسال و تا پایان بهمن ماه به 435 هزار متر مربع رسیده است.

وی بیان داشت: در زمینه موضوع جوانی جمعیت سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قم از جمله دستگاه‌هایی بوده که به محض ابلاغ این قانون وارد عمل شده است و تخفیفاتی که در این قانون در بخش مهندسی قرار داده شده را اجرایی کرده است هر چند که از آسیب‌های این قانون عدم پیش بینی جبران این تخفیفات بوده و تخفیف از محل حق الزحمه مهندسان است که تا ۷۰ درصد هم داشته ایم.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قم با بیان اینکه تعرفه حق الزحمه مهندسان درصدی از هزینه ساخت تعریف شده است افزود: در همین تعرفه نیز تخفیفاتی داریم که البته جبران این تخفیفات در طرح‌هایی همانند نهضت ملی مسکن جایگزین نشده است که این امر دغدغه جامعه مهندسان است و باید شرایط زندگی آنان نیز در نظر گرفته شود و به نظر می‌رسد باید آسیب شناسی لازم در این زمینه‌ها صورت گیرد.

حق الزحمه تعرفه مهندسان تقریباً معادل نصف تعرفه قانونی است

مقومی عنوان داشت: حق الزحمه تعرفه مهندسان در حوزه ساختمان‌های گروه الف تا د در استان تقریباً معادل نصف تعرفه قانونی بوده و کمتر از ۲ درصد هزینه ساخت و ساز را بر اساس جدول ابلاغی شورای مرکزی شامل می‌شود که چنانچه با هزینه ساخت و ساز واقعی یا هزینه اعلام شده برای نهضت ملی مسکن مقایسه شود، حتی این مبلغ کمتر از یک درصد هزینه ساخت و ساز خواهد بود که نیاز است در این زمینه نیز به منظور ارتقای کیفیت خدمات مهندسی اقدام جدی صورت گیرد.

وی افزود: مباحث اقتصادی و افزایش هزینه‌ها در حوزه ساخت و ساز و افزایش قیمت مصالح از جمله عوامل بالا رفتن در قیمت است و البته توقف ساخت و ساز به مدت طولانی در کشور، مزید بر علت شده است که اگر طرح‌های مسکن در کشور اجرایی و دنبال می‌شد افزایش قیمت‌ها کمتر از این میزان بود.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قم عنوان داشت: تا پایان سال جاری رشد قابل توجهی در بخش ساخت و ساز استان قم با توجه به اجرای طرح نهضت ملی مسکن در سایت ۵۶۰ هکتاری خواهیم داشت.

وی گفت: در زمینه تخلفات ساختمانی نیز وظیفه سازمان و مهندسان ارسال به موقع گزارش است، ما هیچ ضمانت اجرایی نداریم و مراجع صدور پروانه می‌بایست برخورد قانونی را با تخلفات انجام دهند.

مقومی ادامه داد: گزارش‌های مرحله‌ای ما به صورت الکترونیک شده و این گزارش‌ها به صورت مستقیم ارسال می‌شود و انتظار می‌رود بر اساس گزارش‌های تخلف اعلام شده؛ بابت توقف پروژه‌ها اقدام شود که البته با وجود ارائه این گزارش‌ها گاهی برخورد قانونی و لازم صورت نمی‌گیرد.

نمای موسوم به رومی تخلف است

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قم بیان داشت: نمای موسوم به رومی تخلف است و در سال‌های اخیر دغدغه‌ها در این زمینه وجود داشته است، هر چند شاهد کاهش قابل توجه آمار در این زمینه نیستیم و در این حوزه نیز باید با ارسال گزارش‌های تخلف، برخورد قانونی به موقع صورت گیرد.

مقومی گفت: بیمه جامع ساختمان را سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قم دنبال کرده که با ورود نگهدار می‌تواند به موضوع کیفیت ساخت و ساز کمک کرد و بیمه‌ها نیز وقتی می‌توانند ورود کنند که تضمینی داشته باشند که در این حوزه در بخش آسانسور جلساتی با دستگاه‌های مربوط برگزار شده و موضوع در حال دنبال است.

وی در ادامه عنوان داشت: با همکاری شورای فنی استان، تصمیمات خوبی در موضوع کنترل مصالح ساختمانی به خصوص در بتن و میلگرد داشته ایم و در آینده نزدیک برای اینکه مردم بدانند کیفیت کارخانه‌های تولید کننده بتن استان چگونه است و کارخانه‌ها نیز کیفیت خود را ارتقا دهند، نتایج آزمایشگاه‌های استان از کیفیت بتن‌های آماده در سایت سازمان به صورت عمومی منتشر می‌شود.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قم عنوان داشت: در زمینه میلگرد نیز کنترل‌های لازم صورت می‌گیرد و به دلیل اینکه عمده کارخانه‌ها در خارج از استان هستند، با همکاری اداره کل استاندارد قرار شد گزارش‌های عدم کیفیت میلگردها به مبدا گزارش شود و از ورود این مصالح به استان جلوگیری شود.

مقومی ابراز داشت: سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قم آموزش‌هایی را برای کارگران برگزار کرده که رتبه بندی آرماتوربندها و برقکاران ساختمانی اجرایی شده و از مردم نیز انتظار می‌رود از کارگران ساختمانی ماهر و دارای کارت مهارت استفاده کنند.

تا پایان بهمن ماه حدود ۲۵ درصد کاهش ساخت و ساز در قم را داشته ایم

وی با بیان اینکه امسال و تا پایان بهمن ماه حدود ۲۵ درصد کاهش ساخت و ساز داشته ایم افزود: به رغم این کاهش، مراجعات ما به نسبت سال گذشته از بهمن ماه سال جاری افزایش یافته که با وجود آماده سازی و برنامه ریزی برای بهره برداری از ساختمان اداری جدید سازمان؛ مقرر شد تا انتقال به ساختمان جدید در سال آینده رخ دهد تا بتوانیم کیفیت خدمات به مراجعان را افزایش دهیم.

وی همچنین بیان داشت: به رغم آماده بودن ساختمان جدید اداری با شرایط مطلوب، همزمان تکمیل فرآیندهای الکترونیک در دستور کار قرار گرفته و با استفاده از ظرفیت دفاتر پیشخوان دولت، کارپوشه مالک و سامانه مکاتبات و درخواست‌های مالکان نیز برای سهولت دریافت خدمات پیش بینی شده است.

سالانه بالغ بر هزار شناسنامه فنی ملکی ساختمان در استان قم صادر می‌شود

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قم با بیان اینکه سالانه بالغ بر هزار شناسنامه فنی ملکی ساختمان در استان قم صادر می‌شود، گفت: امسال بر اساس رأی دیوان عدالت اداری به دلایلی دریافت هزینه صدور شناسنامه فنی ملکی در این بخش حذف شد که به رغم آسیب جدی به کنترل کیفیت توسط سازمان با توجه به حذف این درآمد، صدور شناسنامه فنی ملکی به منظور حمایت از حقوق بهره برداران متوقف نشد و حتی تقویت نیز خواهد شد.

وی ادامه داد: در فرآیند ساخت و ساز گاهی وجود افراد فاقد صلاحیت آسیب‌هایی به این بخش خواهد زد و بهره بردارانی که از روند اجرای ساختمان مطلع نیستند با استفاده از شناسنامه فنی ملکی می‌توانند از وضعیت ساختمان آگاه شده و به بهره برداران کمک شایانی خواهد نمود تا بدانند چه ساختمانی را می خرند و شناسنامه فنی ملکی در حقیقت محصول نهایی در بخش ساخت و ساز است و مردم باید این شناسنامه را مورد مطالبه قرار دهند چرا که همه اطلاعات مورد نیاز ساختمان در آن آمده است.

بنیاد مهندسی ساختمان

bonyadsite.com

  • آقای فخاری
  • اسفند 28, 1401
  • 29 بازدید

2 دیدگاه برای “فراهم شدن دسترسی مالکان به چرخه الکترونیک خدمات مهندسی در قم”

  1. برای نسل خاکستری که آشنایی کمی به این طریقه برای تمدید پروانه دارند بسیار مشکل میباشدومدل سابق که فیزیکی مدارک میبردیم خیلی ساده تر بود

    • سلام وقت بخیر جناب مهندس ممنون از نظر شما ولی از طرفی دسترسی به چرخه الکترونیک باعث می شود وقت کمتری ازتون بگیره و در هر شرایط و مکانی دسترسی داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جستجو در سایت

دسته بندی ها

سبد خرید

درحال بارگذاری ...