مصاح نوین ساختمانی و انواع آن

شکل 1- سنگ نور گذر

2- شیشه هوشمند: شیشه‌های هوشمند یکی از انواع مصالح نوین ساختمانی هستند. در این نوع شیشه مات براق شدن سطح شیشه قابل تنظیم است و این قابلیت کاربرد آن برای فضاهایی که نیاز به حفظ حریم شخصی دارد را بیشتر می‌کند.

 

شکل 2- شیشه هوشمند

3- آجر تصفیه کننده هوا: یکی از مصالح نوین ساختمانی که در جهت کاهش آلودگی‌های محیطی می‌تواند نقش مهمی داشته باشد، آجر تصفیه‌کننده هوا است.

 

شکل 3- آجر تصفیه کننده هوا

4– چوب شفاف:چوب شفاف هم یکی از مصالح نوین ساختمانی است که خاصیت شکنندگی آن کمتر از شیشه است و مقاومت بیشتری دارد.

 

شکل 4- چوب شفاف

5- سرامیک خنک کننده: سیستم‌های خنک‌کننده‌ای که در ساختمان‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند هزینه و انرژی زیادی را مصرف می‌کنند، در نتیجه وجود یک سیستم طبیعی برای گرما و سرمای ساختمان کمک زیادی به صرفه جویی در هزینه‌های ساختمان خواهد کرد. آجر یا سرامیک خنک‌کننده یکی از تکنولوژی‌های جدید برای تهویه و خنک کردن فضای داخل ساختمان است.

 

شکل 5- سرامیک خنک کننده

6- بتن شفاف: بتن شفاف نوعی بتن است که با استفاده از فیبرهای نوری امکان انتقال نور از یک سمت به سمت دیگر را فراهم می‌کند. این نوع بتن در طراحی دکوراسیون داخلی مانند: دیوار جدا کننده، کفپوش، حتی مبلمان و لوازم دکوری کاربرد دارد.

 

شکل 6- بتن شفاف

7- بتن خود ترمیم شونده: یکی دیگر از ویژگی‌هایی که ممکن است در ساختمان‌سازی با بتن دردساز شود ایجاد ترک‌ در ساختار بتن است. بتن خود ترمیم شونده یکی از مصالح نوین ساختمان است که این مسئه را حل کرده است.

 

شکل 7- بتن خود ترمیم شونده

8 چوب مایع: یکی از محدودیت‌هایی که کاربرد چوب در وسایل مختلف دارد منعطف نبودن آن است به طوری که ایجاد فرم‌های منحنی با چوب سخت است. چوب مایع این مشکل از چوب را حل می‌کند و در طراحی وسایل و اکسسوری‌های مختلف و همچنین طراحی داخلی و مبلمان کاربرد دارد.

 

شکل 8- چوب مایع

9- بتن اسفنجی: بتن اسفنجی دارای حفره های خالی است که قابلیت جذب آب و خارج نمودن آن را دارد. از بتن اسفنجی برای زیرسازی چمن ها، هدایت آب باران به سطوح زیرزمینی و … استفاده می کنند.

 

شکل 9- بتن اسفنجی

10- ورق پلی کربنات: ظاهری همانند شیشه دارند و به عنوان یک محصول نوین می توانند به عنوان جایگزین شیشه استفاده شوند.

 

شکل 10- ورق پلی کربنات

11- کاشی حرارتی: کاشی حرارتی از جمله کاشی هایی است که با تغییر دمای محیط رنگ آن تغییر می کند. این کاشی ها جنبه دکوراتیو دارند و در مکان هایی نظیر آشپزخانه و حمام قابل استفاده هستند.

 

شکل 11- کاشی حرارتی

12– سیمان نورانی: سیمان نورانی در طول روز نور خورشید را جذب کرده و در شب آزاد می کند. محصول سیمان نورانی به دلیل داشتن سطحی درخشان به عنوان پیشرفته‌ترین مصالح ساختمانی، هزینه های روشنایی ساختمان ها را کاهش می دهد.

 

شکل 12- سیمان نورانی

13- آجرهای تولید شده از ته سیگار: امروزه در بسیاری از کشورها ته سیگار ماده زائد و بدون مصرفی نمی باشد، بلکه می توان از آن برای تولید مصالح نوین استفاده نمود. می توان ته سیگار را با آجر ترکیب کرد و ماندگاری و کارایی آن را افزایش داد.

سخن پایانی

در این مطلب با چند نوع مصالح نوین ساختمانی به صورت مختصر آشنا شدیم که به کاهش مصرف منابع طبیعی، انرژی و آب و همچنین ایجاد ساختمان‌هایی محکم‌تر و دوستدار محیط‌ زیست کمک خواهند کرد. در مطالب بعدی هر کدام از این مصالح، ویژگی ها و مزایا و معیب آنها می پردازیم.

بنیاد مهندسی ساختمان

Bonyadsite

 

 

  • آقای فخاری
  • بهمن 30, 1401
  • 10 بازدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جستجو در سایت

دسته بندی ها

سبد خرید

درحال بارگذاری ...