چگونگی درخواست پروانه اشتغال…

بنیاد مهندسی ساختمان، در ابتدای این مقاله سعی دارد، یک تعریف مختصر از پروانه اشتغال را بیان کند و در ادامه به مزیت های گرفتن پروانه اشتغال و همچنین چگونگی گرفتن پروانه اشتغال بپردازد.

پروانه اشتغال چیست؟

مطابق با ماده ۴ قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان، دارندگان مدرک تحصیلی کارشناسی و بالاتر، در هر یک از «رشته های اصلی» یا «رشته های مرتبط» می توانند از طریق تقاضای صدور پروانه اشتغال به کار مهندسی با توجه به مدارک تحصیلی و سوابق کار و تجربه در یک یا چند زمینه خدمات مهندسی از قبیل طراحی، محاسبه، نظارت، اجرا، بهره برداری، نگهداری، کنترل و بازرسی امور آزمایشگاهی، مدیریت ساخت و تولید، نصب، آموزش و تحقیق درخواست تشخیص صلاحیت نمایند.

مطابق ماده ۱۲۸۷ قانون مدنی «پروانه اشتغال»، یک سند رسمی است که صلاحیت حرفه‌ای اشخاص برای فعالیت در امور مذکور را تایید می‌کند. فردی که دارای این سند باشد، با فرصت‌های شغلی بیشتری مواجه خواهد شد.

داشتن پروانه اشتغال چه مزیتی دارد؟

پروانه اشتغال، برای گروه‌های کاری مختلف صادر می‌شود. برخی از این گروه‌ها و پروانه اشتغال به کار مربوط به آن‌ها عبارتند از:

مهندسان: پروانه اشتغال به کار مهندسی

کاردان‌های فنی و معماران تجربی: پروانه اشتغال به کار کاردانی یا تجربی

کارگران ماهر: پروانه مهارت فنی

*مرجع صدور پروانه اشتغال به کار مهندسی، وزارت مسکن و شهرسازی است. این سند، به درخواست مهندسان واجد شرایط و از طریق ارسال مدارک مورد نیاز به سازمان نظام مهندسی محل فعالیت شخص صادر می‌شود.

پیش نیازهای دریافت پروانه اشتغال به کار مهندسی چه هستند؟

پیش‌نیازهای اصلی ارائه درخواست برای صدور پروانه اشتغال به کار مهندسی (ورود به حرفه یا پایه سه) عبارت هستند از:

1. پیش نیاز تحصیلی: دارا بودن مدرک کارشناسی، ارشد یا دکتری رشته‌های اصلی یا مرتبط

2. پیش نیاز تجربی: حداقل سه سال کارآموزی یا سابقه کار برای دارندگان مدرک کارشناسی، ۲ سال برای دارندگان مدرک کارشناسی ارشد و ۱ سال برای دارندگان مدرک دکتری

3. گواهی قبولی در آزمون نظام مهندسی.

علاوه بر موارد بالا، برای دریافت پروانه اشتغال، متقاضی باید فتوکپی مدارکی نظیر کارت کد اقتصادی، فیش بانکی پرداخت عوارض، مدرک عضویت در سازمان نظام مهندسی و مدارک هویتی خود را به همراه کاربرگ درخواست صدور پروانه اشتغال به کار مهندسی، به سازمان نظام مهندسی استان خود ارسال کند.

پایه پروانه اشتغال به کار و ارتقا پایه چه هستند؟

پایه، معیاری برای تعیین سطح مهندسان ساختمان از نظر تجربه و دانش علمی است. پروانه اشتغال به کار مهندسی برای پایه‌های سه، دو، یک و ارشد صادر می‌شود. قبولی در آزمون نظام مهندسی، پیش‌نیاز دریافت پروانه اشتغال پایه سه است. دریافت پایه‌های بالاتر یا ارتقا پایه، نیازمند داشتن سابقه کار تجربی (پس از دریافت پایه سه گذراندن دوره‌های آموزشی مخصوص و قبولی در آزمون ارتقا پایه نظام مهندسی (آزمون داخلی) است. سوابق کاری مورد نیاز برای ارتقا پایه به صورت زیر هستند:

1. پایه سه به دو: حداقل ۴ سال

2. پایه دو به یک: حداقل ۵ سال

3. پایه یک به ارشد: حداقل ۶ سال

*توجه داشته باشید که حداکثر ارتقا پایه، به عنوان تحصیلی متقاضی (رشته اصلی یا مرتبط) بستگی دارد. به علاوه، مدرک تحصیلی (کارشناسی، کارشناسی ارشد یا دکتری) شخص بر روی میزان سابقه کاری مورد نیاز برای ارتقا پایه تاثیرگذار نیست.

مطابق با ماده ۵ قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان برای صدور «پروانه اشتغال» علاوه بر دارابودن مدرک تحصیلی، گواهی اشتغال به کارآموزی و گواهی قبولی در آزمونهای مربوط و سابقه کار حرفه ای در رشته های تخصصی و فنی مربوط، بعد از تاریخ اخذ مدرک به شرح زیر ضروری است:

1. دارندگان مدرک علمی دکتری با حداقل ۱ سال کارآموزی یا سابقه کار.

2. دارندگان مدرک کارشناسی ارشد با حداقل ۲ سال کارآموزی یا سابقه کار.

3. دارندگان مدرک کارشناسی با حداقل ۳ سال کارآموزی یا سابقه کار.

صدور پروانه اشتغال به کار مهندسی:

ماده ۸_وزارت مسکن و شهرسازی پس از بررسی تقاضای «پروانه اشتغال» و مدارک ضمیمه آن در صورت کامل بودن، حداکثر ظرف یک ماه از تاریخ وصول، «پروانه اشتغال» مورد درخواست را صادر خواهند نمود و در صورت کافی نبودن مدارک، مراتب را ظرف ۱۵ روز با ذکر نواقص به طور کتبی به متقاضی اعلام خواهد نمود.
تبصره: وزارت مسکن و شهرسازی در استانهایی که شرایط را مقتضی تشخیص دهد، وصول تقاضای «پروانه اشتغال» و مدارک مربوط را به عهده «نظام مهندسی استان» محول خواهد کرد. «نظام مهندسی استان» در این حالت پس از بررسی و تأیید و تنظیم پرونده، آن را برای صدور «پروانه اشتغال» به وزارت مسکن و شهرسازی ارسال خواهد کرد.

پروانه اشتغال حقیقی:

ماده ۹- اشخاص حقیقی دارای پروانه اشتغال به کار مهندسی در رشته و تخصصی که تشخیص صلاحیت شده اند به طور فردی یا به طور مشترک با مسئولیت مشترک می توانند اقدام به تأسیس دفتر مهندسی بنمایند. دفاتر مهندسی قائم به شخص یا اشخاص حقیقی دارای «پروانه اشتغال» می باشد و امتیاز آن قابل واگذاری نیست. اشخاص مذکور موظف به نگهداری دفاتر قانونی بر اساس ماده ۹۶ قانون مالیاتهای مستقیم می باشند.
دفاتر مهندسی مذکور می توانند با توجه به حدود صلاحیت افراد دارنده «پروانه اشتغال» که عضو دفتر می باشند از وزارت مسکن و شهرسازی درخواست صلاحیت بنمایند.

پروانه اشتغال حقوقی:

ماده ۱۰- اشتغال حقوقی با دارا بودن شرایط و ارائه مدارک به شرح زیر، می توانند در یک یا چند رشته مشروط بر اینکه حداقل دو نفر از مدیران آن دارای پروانه اشتغال به کار مهندسی یا کاردانی باشند تقاضای صدور «پروانه اشتغال» شخص حقوقی بنمایند.

عضویت در سازمان نظام مهندسی پس از اخذ پروانه اشتغال به کار اجباری است؟

همان‌طور که می‌دانید در حال حاضر عضویت در سازمان نظام مهندسی استان (از این پس به اختصار سازمان) برای ثبت‌نام و شرکت در آزمون اختیاری است اما پس از قبولی و برای اخذ پروانه باید به عضویت سازمان استانی که در زمان ثبت‌نام اعلام نموده‌اید، درآیید تا بتوانید درخواست صدور پروانه داشته باشید.

اگر پس از آزمون، از قبولی خود اطمینان دارید، بلافاصله برای عضویت در سازمان اقدام کنید وگرنه صبر کنید تا نتایج اعلام شود. چرا که برای عضویت در سازمان باید حق عضویت سالانه پرداخت نمایید که در صورت عدم قبولی، پرداخت حق عضویت سالانه سودی به‌جز برخی اطلاع‌رسانی‌های سازمانی برای شما نخواهد داشت.

به هرحال تصمیم در مورد زمان عضویت در سازمان به‌ عهده ی شما است، اما زمان حدود ۲ ماه را برای انجام مراحل عضویت در نظر داشته باشید.

برای عضویت، باید به سایت سازمان مراجعه کنید، در قسمت درخواست عضویت اشخاص حقیقی، مدارک مورد نیاز جهت الصاق را مطالعه و فراهم کنید، سپس با درج اطلاعات شخصی، محل سکونت، اطلاعات شغلی، اطلاعات تحصیلی و الصاق مدارک لازم، درخواست الکترونیکی عضویت اعضای حقیقی را ثبت نمایید.

پس از بررسی و تأیید مدارک ارسالی، حق عضویت مربوطه را پرداخت نموده و در پایان، مهلتی (حدوداً ۱۰ روز) به شما داده می‌شود تا برابر با اصل مدارک را به سازمان پست کنید. در ارسال مدارک دقت نمایید. در صورت صحت مدارک ارسالی، دیگر نیاز نیست اقدامی انجام دهید، منتظر بمانید تا حدود ۱ ماه بعد، کارت عضویت به آدرس شما پست خواهد شد.

چه زمانی باید برای صدور پروانه درخواست دهیم؟

حال سؤالی که پیش می‌آید آن است که چه زمانی باید درخواست صدور پروانه را ارائه دهیم یا اصلاً زمان مشخصی وجود دارد؟

در استان تهران حدوداً ۳ ماه زمان می‌برد تا پس از اعلام نتایج نهایی آزمون‌ها، کارنامه‌های قبولی به سازمان ارسال شده و سازمان، برنامه زمان‌بندی بر اساس شماره سریال قبولی آماده نماید. بسته به تعداد قبول‌شدگان، بازه حدوداً ۴ ماهه برای ثبت درخواست صدور پروانه بر اساس سریال قبولی تعیین می‌گردد.

باید دقیقاً در روزی که در برنامه اعلام شده است برای ثبت درخواست اقدام کنید. اگر زودتر ثبت کنید، اجازه ثبت با سریال قبولی به شما داده نمی‌شود و در صورتی هم که بدون شماره سریال ثبت کنید، رسیدگی نشده و حتی برای حذف باید حضوراً به سازمان مراجعه کنید و درخواست حذف را به امضای رئیس واحد صدور پروانه برسانید و در دبیرخانه ثبت نمایید تا درخواست پیش از موعد شما حذف گردد. اگر هم دیرتر اقدام کنید، باز اجازه ثبت با سریال قبولی به شما داده نمی‌شود و باید حدوداً ۳ هفته بعد از پایان برنامه زمان‌بندی درخواست را بدون شماره سریال ثبت کنید.

بنیاد مهندسی ساختمان

Bonyadsite

 

 

  • آقای فخاری
  • دی 26, 1401
  • 23 بازدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جستجو در سایت

دسته بندی ها

سبد خرید

درحال بارگذاری ...