چگونگی مطالعه و آمادگی برای آزمون نظام مهندسی

در این مقاله، بنیاد مهندسی ساختمان سعی می کند روش کلی مطالعه و آمادگی جهت قبولی در آزمون نظام مهندسی را بیان کند.

 آزمون ورود به حرفه مهندسان ساختمان، کاردانان فنی ساختمان و معماران تجربی به طور معمول ساظلی ۲ بار توسط سازمان نظام مهندسی و وزارت راه و شهرسازی جهت دریافت پروانه نظام مهندسی اشتغال برگزار می‌شود.

نکات اولیه آزمون

  1.  آزمون 60 سوال دارد که با توجه به نوع آزمون زمان آن متفاوت است.
  2. آزمون نظام مهندسی نمره منفی دارد، پس اگه سوالی رو بلد نیستید نزنید.
  3. حداقل نمره قبولی 50% می باشد.
  4. آزمون کتاب باز هست*

*درست است که این آزمونها کتاب باز هستند و شما می توانید هرگونه جزوه، کتاب، دستنویس، کاغذ و  را به همراه خود ببرید ولی باید آمادگی خود را بسیار بالا ببرید چون در این آزمون ها جنگ بر سرزمان است، و این دیدگاه که به علت کتاب باز بودن، این آزمون ها بسیار ساده و آسان هستند غلط است.

شرکت در آزمون نظام مهندسی  شرایط خاصی دارد که در دفترچه راهنمای آزمون نظام مهندسی توسط دفتر مقررات ملی و کنترل ساختمان آورده شده است، به طور مثال باید سه سال از اخذ مدرک لیسانس شما گذشته باشد تا بتوانید در آزمون شرکت کنید.

با داشتن شرایط قید شده در دفترچه امکان حضور در آزمون نظام  مهندسی را دارید.

در هر دوره از آزمون متناسب با تغییر شرایط منابع آزمون ورود به حرفه مهندسان، مورد تغییراتی قرار میگیرد که قبولی در چنین آزمونی نیازمند دقت در شرایط دفترچه، دقت در انتخاب دقیق منابع بر اساس نکات موجود در سایت دفتر مقررات ملی و کنترل ساختمان و استفاده درست از منابع و همچنین انتخاب روش اجرای صحیح کار می باشد.

به همین خاطر بنیاد مهندسی ساختمان در متن زیر مواردی را برای موفقیت شما داوطلبین عزیز بیان کرده که امیدواریم مفید باشد.

هدف

ابتدا باید هدف شما از شرکت در آزمون کاملا مشخص باشد.

هدف شما باید قبولی در آزمون نظام مهندسی ساختمان باشه و با تمام توان برای رسیدن به این هدف تلاش کنید، و اینو بدونید که مجموعه بنیاد مهندسی ساختمان، همراه شما مهندسین عزیز است تا کسب موفقیت.

ابزار

مرحله بعد از انتخاب هدف که قبولی در آزمون نظام مهندسی است، فراهم کردن ابزار مناسب است. قطعا مطالعه دقیق تمام منابع می تواند جزئی از برنامه شما باشد اما خاطرتان باشد مطالعه، تمام کاری که باید انجام بدهید، نیست.

نحوه مطالعه، فراهم آوردن سایر شرایط مطلوب برای آزمون و نحوه تست زنی سر جلسه، اهمیتش کمتر از خود آزمون نیست.

ترفندهای مطالعه

برای مطالعه ی بهتر لازم است نکاتی را به منظور افزایش سرعت و تسلط به منابع به شما یادآوری کنیم.

1. هایلایت کردن سرتیترهای هر فصل

وقتی در حال مطالعه هستید، در هر فصل سرتیترها را با یک ماژیک هایلایت کنید که با یک نگاه موضوع اصلی هر صفحه را ببینید.

2. صفحات مرتبط

صفحات مرتبط را با ذکر شماره صفحه به هم ارتباط دهید، به این صورت که اگر یک موضوع در صفحه ای و یا در بخش دیگری از کتاب نیز آمده باشد، شماره آن صفحه را کنار بند مورد نظر بنویسید.
همچنین اگر یک موضوع در دو مبحث مختلف تکرار شد، شماره مباحث و صفحه آنها را نیز بنویسید. برای مثال مبحث شانزدهم، قسمت بست و تکیه گاه لوله های افقی در مبحث چهاردهم هم آمده، به همین خاطر کنار شماره بند یادداشت کنید.

3. بندهای سوال خیز

اگر بندی در آزمون نظام  مهندسی مورد سؤال قرار گرفته بود، کنار بند با رنگ خوانا یادداشت کنید. این کار اهمیت آن پاراگراف را در هنگام مطالعه بعدی و یا تست زدن بیشتر نشان میدهد.

4. عنوان گذاری بندها

بعضی از بندها عنوان ندارند یا به دلیل طولانی بودن، چند موضوع را در خود جای داده اند که در عنوان نیامده است.

شما موضوع اصلی بند را کنار آن با رنگ خوانا یادداشت کنید تا در زمان آزمون سریعتر پاسخ را پیدا کنید.

5. هایلایت کردن اعداد

اعداد مهم را با یک رنگ مخصوص هایلایت کنید.

* گاهاً اعداد و ارقام به صورت حروف در متن ها آورده شده اند، در زمان مطالعه آنها را به صورت عددی کنار حروف بنویسید تا اعداد را سریعتر بتوانید از میان متن ها پیدا کنید.

6. تصویرسازی بندها

بعضی از مطالب نیاز به تصویرسازی دارند تا بهتر درک شوند و یا برای اینکه در جلسه آزمون سریعتر بند مورد نظر را درک کنید، سعی کنید تصویر یا شکل مربوط به بند را کنار آن بکشید، همین کارِ به ظاهر ساده، فوق العاده مؤثر خواهد بود.

7. خط کشی زیر کلمات شرطی و یا منفی

در زمان مطالعه زیر عباراتی چون: حداقل / حداکثر / باید / نباید / مگر آنکه / دست کم و خط بکشید تا امکان اشتباه در جلسه آزمون نظام مهندسی کاهش یابد.

8. تست زدن

طبیعتاً بهترین راه برای تسلط بر مباحث تست زدن است، چرا که شما تمامی تست های طرح شده از آن مبحث را یکجا می بینید و درک درستی از اهمیت هر مبحث، بخشهای مهم و نحوه صحیح مطالعه آنها خواهید داشت.

پیشنهاد بنیاد مهندسی ساختمان به شما، استفاده از تشریح سوالات آزمون های نظام مهندسی (آزمون های ده سال گذشته) است.

تست های تألیفی

بعد از حل تست های همه منابع از آزمون های گذشته، نیاز است به سراغ تست های تألیفی بروید. چرا که شما با حل تست های سنوات گذشته با اهمیت بخش های مختلف هر مبحث و سطح سؤالات آشنایی پیدا کرده و یک محک اولیه از خودتان داشته اید. حال زمان آمادگی و تسلط کامل به منابعی است که مطالعه کرده اید و این کار با تکرار و تمرین و حل تست های زیاد امکانپذیر است و هرچقدر تست های بیشتری حل کنید تسلط شما و سرعت شما بیشتر خواهد شد.

مواد افزایش سرعت

یک داوطلب در هر سطح از آمادگی  باشد و همچنین علی رغم داشتن مطالعه زیاد و تسلط خوب بر منابع، نیازمند تکنیک هایی است که سرعت پاسخ دهی به سؤالات را افزایش دهد، چرا که سرعت عمل از مهمترین نکات جلسه آزمون نظام مهندسی است.

1. لیبل گذاری

برای افزایش سرعت شما در آزمون نظام مهندسی، لیبل می تواند ابزار مناسبی باشد.

لیبل ها روی سرفصل ها و یا صفحات مهم و سؤال خیز از منابع، چسبانده می شوند و عنوان یا موضوع همان صفحه روی لیبل درج می شود و شما با استفاده از زبانه آنها، سریعاً به صفحه مورد نظر رجوع می کنید. لیبل گذاری مباحث، باید بعد از مطالعه کامل کتاب باشد و با توجه به اینکه چه بخش هایی از کتاب مهم و سوال خیز هستند انجام شود. تیم حرفه ای بنیاد مهندسی ساختمان برای راحتی و صرفه جویی در وقت شما داوطلبان عزیز، تمام منابع مورد نیاز شما را در هر رشته و صلاحیتی که هستید بصورت لیبل گذاری ، آماده و در اختیار شما قرار داده است، برای مشاهده تمام محصولات ما بصورت لیبل گذاری روی   bonyadsite.com کلیک کنید.

2. کلیدواژه

کلیدواژه مجموعه ای از کلمات مهم و کلیدی هستند که از منابع معرفی شده آزمون نظام مهندسی به همراه آدرس هایشان استخراج شده اند، این کلمات واژه هایی از مطالب مهمی هستند که در آزمون های نظام مهندسی مورد سوال قرار گرفته اند.

داشتن کلیدواژه سر جلسه ی آزمون، برای صرفه جویی در وقت شما بسیار موثر است.

نکات مفید

  1. سوالاتی را که به جواب آنها شک دارید، پاسخ ندهید (جواب را در کنار سوال با یک کادر مربعی بنویسید که بدانید خیلی مطمئن نیستید و در صورتی که وقت اضافه داشتید دوباره به آنها رجوع کنید) .
  2. اگر سوال بسیار وقت گیر است یا کلا بلد نیستید در کنار آن علامت ضربدر بزنید (در صورتی که وقت اضافه آوردید به آن رجوع کنید ).
  3. در کنار سوالاتی که بلد هستید ولی وقت گیر هستند یک علامت مثبت بزارید که اگر وقت اضافه آوردید به آنها مراجعه کنید. البته پس از مراجعه به سوال هایی که شک داشتید.

کلام آخر

تیم بنیاد مهندسی ساختمان برای تک تک شما داوطلبان عزیز آرزوی موفقیت دارد و 24 ساعت در خدمت شما است.

بنیاد مهندسی ساختمان

Bonyadsite

  • آقای فخاری
  • دی 22, 1401
  • 28 بازدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جستجو در سایت

دسته بندی ها

سبد خرید

درحال بارگذاری ...