انواع دیوار های برشی

دیوارهای برشی

اجرای صحیح دیوارهای سازه ای شامل دیوارهای برشی فولادی یا بتنی از اهمیت زیادی برخوردار است. زیرا این دیوارها به علت سختی زیاد تحت بارهای جانبی بسیار بالایی قرار داشته و عملکرد لرزه ای سازه و استهلاک انرژی به آنها وابسته است لذا رعایت جزئیات اجرایی نقش قابل ملاحظه ای در بهبود عملکرد این اعضا داشته و متضمن رفتار لرزه ای مطلوب سازه خواهد بود.

۱- دیوار برشی فولادی
دیوار برشی فولادی یکی از سیستم های باربر جانبی است که به دلیل رفتار چرخه ای مناسب، جذب انرژی و ضریب رفتار بالا شکل پذیری مطلوب و سختی جانبی زیاد از حدود ۳ دهه قبل در دنیا مورد توجه قرار گرفته است این) سیستم اولین بار حدود ۵۰ سال قبل توسط مهندسین ژاپنی ارائه گردید. ویژگی های مطلوب این دیوارها در کنار سرعت اجرای بالا، وزن مناسب امکان ایجاد
بازشو و کاهش فضای معماری نسبت به دیوارهای برشی بتن آرمه سبب توجه بیشتر در سال های اخیر و توسعه استفاده از آنها در داخل کشور در سازه های جدید و طرح های مقاوم سازی گردیده است.
رفتار جانبی مجموعه صفحه فولادی دیوار همراه با دو ستون مجاور و تیرهای فوقانی و تحتانی مانند یک تیرورق طرح های قائم .است در این ،تیرورق ستون ها به عنوان بال های تیر صفحه فولادی مانند جان و تیرهای افقی به عنوان سخت کننده های عرضی در نظر گرفته می شود.
2 _روش ساخت و نصب
برای ساخت و اجرای این دیوارها ابتدا با توجه به طول دهانه و ارتفاع طبقات برش ورقها در کارخانه انجام می.شود سپس لبه ها در صورت لزوم پخزنی شده و درزها با استفاده از جوش نفوذی کامل پر می.شوند در مرحله بعد سخت کننده ها و اتصالات در صورت وجود طبق نقشه های سازه بر روی صفحات نصب شده و ورقها به همراه سایر عناصر سازهای شامل تیرها و ستون ها به
کارگاه نصب منتقل میگردد اتصال صفحات به تیرها و ستون ها به دو روش جوشی و پیچی قابل انجام است در روش پیچی لازم است ورقهای اتصال سوراخ دار از قبل بر روی تیرها و ستون ها جوش شده و در کارگاه با استفاده از پیچ های پرمقاومت به ورقها متصل شوند در انواع جوشی نیز معمولاً ورقها با جوش گوشه بنا به نیازهای طراحی و ضخامت صفحات به تیرها و ستونها جوش
میشوند.
۳_ نکات اجرایی
  • در برشکاری ورقه ای چند تکه ترجیحاً نباید خطوط جوش روبروی یکدیگر قرار گیرد.
  • با توجه به ضخامت کم و طول جوش زیاد ،صفحات جهت جلوگیری از اعوجاج و پیچیدگی طی پروسه ساخت باید ورقها کاملاً مهار شده و ترتیب و توالی پاسهای جوشکاری رعایت شود.
  • با توجه به حساسیت جوشهای نفوذی بکار رفته در ساخت صفحات و نیروهای بسیار زیاد وارده باید کلیه جوشها مورد بازرسی و آزمایشهای غیرمخرب قرار گیرد.
  • صفحات دقیقاً در آکس تیر و ستون قرار گرفته و کاملاً به صورت شاقول نصب الکترود روی آنها توسط جوشکار جلوگیری شود. ۵-۳-۱-۹- با توجه به ضخامت کم ،صفحات از هرگونه جوشکاری ،اضافی پاشش زیاد و تست شوند.
  • با توجه به طول زیاد جوشکاری در نصب صفحات و امکان پیچیدگی آنها، ترجیحا از اتصالات پیچی استفاده شود.
  • در این سیستم، اتصال تیر به ستون به صورت مفصلی و گیردار با توجه به نظر طراح و فلسفه طراحی قابل انجام است.
  • در اتصالات گیردار باید دقت لازم در برشکاری ورقها در محل اتصالات به عمل آمده و از ایجاد درزهای باز پرهیز شود.
  • در صورت تعبیه بازشوهای بزرگ در دیوارهای برشی باید سخت کنندههایی در اطراف آن تعبیه شود.
  • در دیوار های برشی دارای سخت کننده های افقی یا قائم اکیداً توصیه میشود از افزایش تعداد و ضخامت سخت کننده ها بدون توجه به نقشه های سازه اجتناب شود. افزایش بی مورد سخت کننده ها موجب افزایش سختی دیوار و احتمال بروز مفاصل پلاستیک در ستون ها خواهد بود.

دیوار  برشی بتنی

نحوه اجرا
دیوارهای برشی بتنی به عنوان یک سیستم جانبی شکل پذیر با سختی بسیار بالا همواره مورد توجه قرار داشته است اجرای این سیستم در هر دو نوع اسکلت فلزی و بتنی قابل انجام است. کلیات روش اجرای این دیوارها در سازه های بتنی و فولادی مشابه است ولی در مورد جزئیات تفاوتهایی وجود دارد. در سازه های بتنی مراحل اجرای آرماتوربندی ستونها و دیوارها به صورت
همزمان انجام میشود. ابتدا کلیه آرماتورهای قائم دیوارها و ستونهای دو طرف آن در طول مناسب برش خورده و با آرماتورهای انتظار فونداسیون اورلب می.شوند سپس خاموت و سنجاقی ستونها در جای خود نصب میشود. پس از تکمیل آرماتوربندی ستونها، آرماتور های افقی دیوار ها برش و خم خورده و روی آرماتور های قائم نصب می گردد.
بنیاد مهندسی ساختمان
bonyadsite

اشتراک گذاری