ادیان و شکوه معماری

آیین ها و دین ها از آغاز تمدن بشری وجود داشته اند، نیاز به پرستیدن همواره در وجود انسان ها بوده و باعث شده از آغاز تمدن بشری تاکنون دین ها و آیین های مختلفی به وجود بیاید، پس میتوان گفت دین و پرستش دو نیاز مهم انسانها بوده است.
انسانها در طول تاریخ برای پرستش خالق خود، دعا کردن و رفع حاجت مکان هایی را ساخته اند که در آنجا بتوانند  اعمال عبادی خود را در سکوت و آرامش انجام دهند، ما این مکان ها را با نام های مساجد، معابد و کلیسا می شناسیم.
از آنجایی که این عبادتگاه ها یکی از مهم ترین نیاز ‌های انسان‌ را رفع می کند و دارای اهمیت زیادی هستند، در جوامع بشری به عنوان یک مکان بسیار مهم شناخته می شوند.
به دلیل اهمیت بسیار عبادتگاه ها در فرهنگ هر جامعه ای، میتوان آنها را اوج شکوه معماری تاریخی دانست.
بخش بسیاری از شاهکارهای تاریخی معماری جهان به همین مکان های مقدس اختصاص یافته است در واقع انسانها سعی می کردند به بهترین نحو ممکن این مکان های زیبا را بسازند.
معمولا در این مکان ها معمار شیوه منحصر بفردی در معماری خود به کار برده است که در برخی از آنها هنوز با گذشت سالیان سال این معماری عجیب و سوال برانگیز است.
شگفتی این معماری ها و اصول و نکات ریز بکار رفته در آن ها به قدری باعث زیبایی آنها شده که آنها را تبدیل به قطب های گردشگری کرده است به شکلی که میلیون ها گردشگر برای دیدن این آثار و آشنایی با ادیان آنها به دیدن این مکان های مقدس می آیند.
درواقع میتوان گفت به دلیل تصور زیبای انسان از خالق باعث شده چنین شاهکار های معماری را پدید آورد.

معماری مساجد:

ادیان مختلف با فرهنگ های مختلف معماری های متفاوتی دارند مثلا در معماری اسلامی تصاویری از کاشی های لعابی با رنگ های روشن به ذهن می آید که بر روی گنبدهای پیازی شکل و مناره های سر به فلک کشیده به کار رفته است که با کاشی هایی مزین به آیات قرآن و نام های خداوند تزئین شده است.

معماری کلیسا:

از صدر مسیحیت تا دوره رنسانس و تا بعد از انقلاب صنعتی، معماری کلیساها تفاوت داشته و در طی این دوره ها کم‌کم شکل گرفته است مثلا در قرون وسطی نیایشگاه ها با دیواره های تنومند و ضخیم احاطه می شدند تا به آشوبگران اجازه ورود به محوطه نیایشگاه را ندهند یا در دوره ی گوتیک از قوس بندی صحن، بالکن و پلان های پهن به شکل صلیب استفاده می شد.

معابد بودایی:

معابد بودایی در کشورهایی که تحت تاثیر این آیین هستند معماری متفاوتی دارند مثلا در استوپا ساختمان هایی به شکل زنگوله هستند که از اساسی ترین اشکال معماری بودایی هستند.

این بناها با اتاق های مخفی که شامل آثار مقدس بودند تزئین می شدند و سپس استوپا ها در اطراف و بالای اتاق گنجینه ساخته می شد و اشیای مقدسی در آن دفن می شد بطوری که هیچ ورودی نداشت و فقط یک نمای خالی داشت اما در معابد چندین اتاق داخل ساختمان قرار دارد که تنها افراد با تقوا اجازه ورود دارند.

در واقع ساده ترین معابد به صورت متقارن به شکل استوپا می باشد.

 

در پایان میتوان گفت از معماری عبادتگاه های ادیان مختلف، به فرهنگ، آیین و مقدسات آن ادیان پی برد.
Bonyadsite
  • Operator231
  • بهمن 17, 1401
  • 84 بازدید

11 دیدگاه برای “ادیان و شکوه معماری”

    • سلام و عرض ادب
      کتاب آجر میراثی جهانی از جمیز.دبلیو.پی.چمبل که مترجم این کتاب هم سید مجتبی جعفریان بودند.

  1. سلام وقتتون بخیر
    خواستم ی خسته نباشید عرض کنم خدمتتون
    مطلبتون خیلی مختصر، مفید و جامع
    در صورت امکان مقاله ای در مورد نمونه موردی معماری مساجد و کلیسا و معابد بودایی هم انتشار بدید
    ممنون 🙏🏻💙🌹

    • سلام و عرض ادب
      سپاس از نظر ارزشمند شما
      موضوع مقاله ای که فرمودید در اولین فرصت به تیم محتوا جهت بارگذاری ارجاع داده می شود💙

  2. سلام و عرض ادب
    مرسی ، مقاله مفیدی بود
    اگر امکانش هست مقالاتی از این قبیل رو به زبان انگلیسی هم بارگذاری کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جستجو در سایت

دسته بندی ها

سبد خرید

درحال بارگذاری ...