انواع نما های ساختمانی

پیشینه نمای ساختمان

از زمان‌های قدیم نمای ساختمان در معرض دید بیشتری بوده است و از اولویت زیادی نیز برخوردار است؛ همانطور که می‌دانید جذابیت جلوه‌های بصری نما ساختمان در زمان اولین دیدار تاثیر به‌سزایی در دید مراجعه کنندگان می‌گذارد.

نمای ساختمان که به انگلیسی به صورت Building Facades نوشته می‌شود، به نمای بیرونی ساختمان گفته می‌شود که بیشترین جلوه را به ساختمان می‌دهد؛ از این رو کلمه نما (Facade) در اصل ریشه در کلمه ایتالیایی facciata دارد. نماهای ساختمانی در کنار سقف، یکی از مهم‌ترین عناصر ساختمان است، زیرا انواع نمای ساختمان به عنوان یک مانع اولیه در برابر عوامل جوی خارجی مانند باد و باران، برف، آفتاب و غیره است.

باتوجه‌به مواردی که در بالا اعلام کردیم، استفاده از یک سیستم نما خوب که از خطرات نام برده حفاظت کند باید در اولویت شما قرار گیرد، البته همین مورد در عین حال حفاظت از ساختمان باعث جلوگیری از هدر رفتن انرژی و کاهش هزینه‌های جانبی ساختمان نیز می‌شود.

از این رو ما در بنیاد مهندسی ساختمان تصمیم گرفتیم تا با معرفی انواع نمای ساختمان و اعلام بهترین نماهای آپارتمانی در سال ۲۰۲۳، در راستای ایده برداری بهتر به شما کمک کنیم.

اهمیت نمای ساختمان

نمای یک ساختمان علاوه بر جداسازی فضای درونی از بیرون می‌تواند بیانگر عقیده، فرهنگ و ذوق طراح یا معمار آن باشد. در واقع می‌توان گفت نمای یک ساختمان حالتی کلی از فرد مالک یا طراح آن را به ما نشان می‌دهد. به همین دلیل معماران معتقدند نمای بیرونی ساختمان به هیچ‌وجه خصوصی نیست.

از همین رو باید نمای ساختمان‌ها را دارای جنبه اجتماعی و جلوه‌ای از شخصیت ساکن در آن بنا دانست. نمای ساختمان ایرانی یکی از بهترین سازه‌هایی است که به خوبی بیانگر این ویژگی‌ها خواهد بود. در نمای ایرانی ساختمان تنها یک سطح صاف و بدون پیچ‌وخم دیده نمی‌شود. بلکه با انتقال سطح فضای داخلی و خارجی ارتباط موثری بین تراس و بخش‌های دیگر بنا پیدا می‌کند.

وقتی صحبت از معماری ایرانی باشد نمی‌توان طراحی معماران و سازندگان بناهای تاریخی همچون مسجد جامع شیراز، تبریز و اصفهان را نادیده گرفت. گچ‌بری و آهک‌بری این بناها در نوع خود منحصربه‌فرد بوده و می‌توان آن‌ها را نمونه اولیه نمای ساختمان‌های ایرانی معرفی کرد. با گذشت زمان و شکل‌گیری زندگی شهری اهمیت بناهای تاریخی و نمای ایرانی ساختمان‌ها

کمرنگ شد. اهمیت این موضوع در چند سال گذشته با ساخت فضاهای عمومی و ارزش بناهای ایرانیدوباره قوت پیدا کرد.

انواع نمای ساختمان به دسته‌بندی‌های زیر تقسیم می‌شود:

  • نمای آجری

  • سنگ نما

  • نمای صخره‌ای

  • نمای چوبی

  • شیشه‌ای

  • کامپوزیت

  • سیمانی

  • نمای ترکیبی یا تلفیقی ساختمان

  • نمای سرامیکی ساختمان

  • نمای فلزی

  • نما سبز ساختمان

نمای ساختمان معمولا به یک ضلع یا چند ضلع ساختمان که جلوی ظاهری بنا است گویند؛ نماهای ساختمانی و آپارتمانی یکی از مواردی است که از طراحی کلی سازه جداناپذیر است و در آن می‌شود هنر و خلاقیت یک معمار را مشاهده کرد همچنین همین موضوع، معیاری جهت اهمیت دادن و زیبایی شناختی نمای ساختمان است که از دید خریداران ایرانی حائز اهمیت است.

درنتیجه اجرا و طراحی یک نمای ساختمانی با دقت می‌تواند یک ساختمان کارآمدتر برای مالکان و ساکنان ایجاد کند؛ البته لازم به ذکر است که این موضوع قدرتی دارد که عملکرد یک ساختمان را می‌تواند تغییر بدهد. نماهای ساختمانی یک رابط بین فضای داخلی و خارجی ملک است که به عنوان یک پوسته نقش مهمی در تبادل گرما، نور و هوا ایفا می‌کند با این حال عملکرد آن بستگی به نحوه صحیح نصب و اجرا آن به همراه مصالح انتخابی دارد.

درمقالات بعدی به بررسی و معرفی هر یک از این نما ها به تنهایی می پردازیم ، با ما همراه باشید تا انواع مختلف مدل‌های نمای ساختمانی و آپارتمانی آشنا شوید.

بنیاد مهندسی ساختمان

bonyadsite

  • Operator231
  • بهمن 26, 1401
  • 75 بازدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جستجو در سایت

دسته بندی ها

سبد خرید

درحال بارگذاری ...