درب چوبی و انواع چوب

تهیه و نصب درهای ورودی و داخلی ساختمان یکی از مراحل نهایی نازک کاری است که تاثیر محصوسی بر زیبایی و دکوراسیون داخلی دارد. تنوع گسترده طرح و رنگ، مصالح گوناگون، ابعاد متفاوت و روش های ساخت و تولید مختلف از مواردی است که موجب تبدیل این صنعت به یک حوزه کاملا تخصصی شده است.

چوب یکی از مصالح اصلی و پرکاربرد در صنایع تولید درب است.تخلخل، جذب آب و ناهمگن بودن از خواص این ماده است.

ویژگی های مهم انتخاب چوب:

چگالی چوب

طرح و نقش چوب

قابلیت ابزارکاری

رنگ پذیری

سختی چوب

استحکام چوب

مقاومت در برابر رطوبت ، حشرات و قارچ ها

انواع چوب هایی در صنعت درب

چوب درختانی نظیر بلوط، توسکا، گردو، افرا، راش و کاج از انواع متداول در تولید درهای چوبی است که در ادامه به توضیح آنها می پردازیم:

1- چوب بلوط: بلوط یکی از چوب های زیبا با طرح و نقش جذاب و استحکام بالایی است. به دلیل وجود تانن دربافت آن از مقاومت بالایی در برابر حشرات و قارچ ها برخوردار است. چوب بلوط در دو نوع سرخ و سفید با رنگ سفید تا خاکستری و قهوی روشن یافت می شود.

شکل 1- چوب بلوط

 

2- چوب گردو: چوب گردو از انواع نیمه سنگین با طرح و نقش زیبا به رنگ خاکستری کمرنگ تا قهوه ای سوخته است.سختی و دوام مناسب، قیمت بالا و قابلیت پرداخت مطلوب از ویژگی های این چوب است.

شکل 2 – چوب گردو

 

3- چوب توسکان: از انواع سبک تا نیمه سنگین با رنگ صورتی تا قرمز روشن است و به دلیل رنگ پذیری، ابزار پذیری مناسب و مقاومت در برابر رطوبت برای تولید درب های ضد رطوبت به کار می رود.

شکل 3 – چوب توسکان

 

4- چوب راش: سختی بالا، زیبایی طرح و نقش و دوام زیاد این چوب موجب استفاده گسترده از آن در تولید درب های چوبی، کفپوش و دیوار پوش های چوبی گردیده است. این چوب به رنگ سفید مایل به صورتی و در بافت های نسبتا سخت و مقاوم در برابر هجوم حشرات و قارچ ها است.

شکل 4 – چوب راش

 

5- چوب افرا: در دو نوع نرم و سخت در جنگل های شمال کشور وجود دارد که هر دو نوع دارای سختی نسبتا مطلوبی هستند. این چوب از انواع نیمه سنگین با رنگ سفید مایل به کرم است.

شکل 5 – چوب افرا

 

6- چوب روس: چوب روسی دارای گونه های مختلفی نظیر نراد، نوئل و انواع کاج است. نراد یکی از گونه های معروف چوب روسی به رنگ سفید مایل به صورتی است که به دلیل وزن پایین، مقاومت در برابر ترک خوردن، قابلیت ابزار کاری مناسب و در عین حال ضریب الاستیسیته مورد توجه قرار می گیرد.

شکل 6 – چوب آکاژو

 

7- چوب آکاژو: نوعی چوب خارجی است که در تولید درب و روکش های لوکس به کار می رود. تنوع رنگ آن بالا و از رنگ قرمز تا قهوه ای سوخته متفاوت است.

شکل 7 – چوب آکاژو

 

انواع درب های چوبی

درب های چوبی در دو نوع تمام چوب و روکش شده طبقه بندی می شوند.

درب چوبی روکش شده از قسمت های کلاف، شبکه ی داخلی و رویه تشکیل شده است. کلاف، قابی مستطیل شکل است که وظیفه باربری و استحکام درب را بر عهده دارد.

درب تمام چوب به صورت یک تکه چوب یک پارچه توپر است و فضای خالی در آن وجود ندارد. این درب ها از استحکام و مقاومت بالاتری برخوردارند ولی قیمت آن ها بسیار بالا تر است درب های روکش شده است.

انواع درب به لحاظ محل نصب

1- درب ورودی: درب های ورودی در نوع معمولی و ضد سرقت تولید می شوند.درب های ضد سرقت در مقابل فشار، ضربه، اهرم و دست کاری قفل از سطح ایمنی بالایی برخوردار است.

2- درب های اتاق: درب های داخل واحد عمدتا از چوب طبیعی، ام دی اف و اچ دی افبه صورت خام یا روکش دار ساخته می شود. زیبایی طرح و رنگ و قیمت مناسب این طرح ها به انوان ویژگی های اصلی محسوب می شوند.

3- درب فضاهای مرطوب: برا فضاهای حمام و سرویس بهداشتی به دلیل وجود رطوبت زیاد معمولا از درب های ضد آب استفاده می شود. درب های اصطلاحا ABS یا با درب هایی با روکش پی وی سی مناسب این فضاها است. همچنین به صورت گسترده از درب های HDF در حمام و سرویس ها نیز استفاده می شود.

نکات اجرایی

1- نصب چارچوب درها باید به صورت کاملا تراز و شاقول انجام می شود.

2- در هنگام نصب به جهت بازشوی درب دقت شود.

3- چوبی که برای درب استفاده می شود باید از نوع درجه یک و خشک باشد.

4- سطح درب باید کاملا مستطیل شکل و بدون دوییدگی باشد.

5- سطح در باید کاملا صاف و صیقلی باشد.

6- نوع، جنس و کیفیت یراق آلات در مورد درهای ورودی باید از نوع مرغوب باشد.

7- وزن درب ضد سرقت یکی از روش های شناخت نوع اصلی از تقلبی است.

8- جهت افزایش استحکام درب، نباید قسمت پایین درهای بدون آستانه قابلمه ای شود.

9- جهت جلوگیری از آسیب و ایجاد خط و خش، تا پایان عملیات نصب نباید پوشش محافظ روی درب جدا شود.

 

این متن برگرفته از کتاب فوت و فن های ساختمان سازی نوشته عبدالله چراغی است.

جهت خرید کلید کنید.

بنیاد مهندسی ساختمان

Bonyadsite

 

 

 

 

 

 

  • Operator231
  • بهمن 21, 1401
  • 75 بازدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جستجو در سایت

دسته بندی ها

سبد خرید

درحال بارگذاری ...