طراحی داخلی آشپزخانه

وقتی حرف از آشپزخونه میشه آدم یاد اولین چیزی که میوفته غذاس، آشپزی تو محیطی که همه اصولش رعایت شده باشه مسلما خیلی لذت بخش تر از آشپزی تو یه محیط بدون قوانین و قائده است در نتیجه آشپزخونه برای هر منزل مسکونی نقش مهمی داره پس ما باید از یک سری اصول برای طراحی آشپزخانه پیروی کنیم.

طراحی آشپزخانه چه زمانی باید انجام شود؟

طراحی آشپزخونه باید قبل از کارهای تأسیساتی مثل لوله کشی و برق کشی انجام بشه. به دلیل اینکه دست طراح برای طراحی باز میشه و میتونه به صورت تمام و کمال، ایده‌های خودش را اجرا کنه. بعد از طراحی آشپزخانه، لوله کشی و سیم کشی برق و تاسیسات، طبق طراحی انجام می‌شود.

اصول طراحی آشپزخانه

1.مثلت طلایی رو رعایت کن!!

یخچال، سینک و اجاق گاز سه تا عضو لازم و مهم برای آشپزخانه است و باید کنار هم و نزدیک بهم باشند یعنی مکانی که براشون در نظر گرفته میشه باید نزدیک بهم و به شکل یه مثلت باشه، البته باید بدونید که یخچال نباید به گاز زیاد نزدیک باشه چون ممکنه یخچال شما بر اثر حرارت آسیب ببینه.

2.آشپزخانه بدون شش نمیشه!!
وقتی تو آشپزخونه انواع خوراکی از جمله غذا و شیرینی های مختلف طبخ میشه، بو و حرارت زیادی فضا رو پر میکنه که باعث خفگی فضای آشپزخانه میشه و بقیه اعضای خانه از بوی اون اذیتت میشن، به خصوص اگه فضای خانه کوچک باشد پس داشتن یک هود مناسب و داشتن پنجره هایی رو به بیرون که باعث ورود هوای تازه میشن بسیار ضروری است.
3.درست از فضای آشپزخونه استفاده کن!!
ممکنه خیلی وقتا آشپزخانه ی ما فضای بزرگی نداشته باشه و یک فضای محدود در اختیارمون باشه، اما اگه اصولی از این فضا استفاده کنیم و طراحی درست داشته باشیم اصلا نیاز نیست نگران باشیم. شاید دیده باشید آشپزخانه های بزرگی که بخاطر درست قرار نگرفتن اشیا و کابینت ها، فضای تنگی دارند و  از طرف دیگر آشپزخانه ای با رعایت همین نکات ریز جادار هستند.
4.اصولی استفاده کن
وقتی میشه از کابینت هایی استفاده کرد که قفسه ها و کشو های بیشتری دارند چرا این کار رو نکرد و یا وقتی یک ماشین ظرفشویی کنار سینک داشته باشید بسیار کاربردی است، و همچنین داشتن یک کانتر که ازش هم به عنوان میز و هم از زیرش به عنوان کشو‌ استفاده کنید ایده ی جالبی در طراحی آشپزخانه است.
5.چه رنگی باشه؟
رنگ آشپزخانه یک سلیقه شخصی است اما تجربه ثابت کرده اگه رنگ آشپزخونه تیره باشه خیلی دیرتر از آشپزخانه با رنگ روشن نیاز به نظافت دارد ولی اگه  رنگ آشپزخانه روشن باشه بهتر نور جذب می‌کنه همچنین می توانید از ترکیب رنگ های روشن و تیره برای طراحی آشپزخانه استفاده کنید که باعث دلزدگی نشود.
6.کم نور نباشه!!
آشپزخانه اصلا نباید نور کمی داشته باشد چون نور کم باعث اذیت شدن میشه پس سعی کنید در طراحی آشپزخانه خود حتما یک لوستر زیبا و شیک را در دستور کار قرار دهید.
7.اصولی خرج کن
بعضی از افراد بدون مشورت با چند طراح متخصص و کار بلد، هزینه های هنگفتی برای وسیله های جهت طراحی آشپزخانه متقبل میشوند. فراموش نکنید طراحی آشپزخونه هزینه زیادی هم از لحاظ طراحی و هم از لحاظ وسایل داره اما با برنامه ریزی از بودجه تون استفاده کنید.
از لحاظ فنی چک بشه
این مسئله خیلی مهمه که چک کنید سیم کشی، لوله کشی و گاز کشی آشپزخانه شما هیچ مشکلی نداشته باشد چون حتی یه مشکل کوچیک ممکنه صدمه جدی به وسایل شما بزنه پس قبل از هرکاری از لحاظ فنی طراحی آشپزخانه را چک کنید.

چه کسی باید آشپزخانه را طراحی کند؟

طراحی باید توسط یک طراح حرفه‌ ای صورت بگیرد. با یک طراحی خوب، فضای بدون کاربرد شما به حداقل مقدار کاهش پیدا می‌کند و بیشترین استفاده از فضا می‌شود. یک طراح بد باعث می‌شود که شما به آن چیزی که می‌خواهید نرسید و فضای شما مناسب نباشد.

در ادامه چند تصویر از طراحی های مختلف آشپزخانه را برای شما آورده ایم:

 

 

 

 

 

 

 

 

بنیاد مهندسی ساختمان

Bonyadsite

 

 

 

  • Operator231
  • بهمن 20, 1401
  • 110 بازدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جستجو در سایت

دسته بندی ها

سبد خرید

درحال بارگذاری ...