کاشی کاری و معماری

انواع کاشی

کاشی یکی از مصالح پرکاربرد از جنس خاک رس است که در انواع لعابدار و بدون لعاب تولید می شود لعاب لایه شیشه ای است که به صورت مایع بر روی بدنه سفالین کاشی ریخته شده و همراه آن در دمای بیش از ۱۰۰۰ درجه سانتیگراد پخته میشود. این لایه موجب پوشش خلل و فرج سطح کاشی شده و از نفوذ رطوبت به داخل آن جلوگیری میکند معمولاً لعاب از شیشه و
اکسیدهای فلزی و معدنی تهیه شده و در انواع براق ،نیمه براق ،مات ساده و طرحدار در رنگهای مختلف طبقه بندی می گردد. در برخی موارد پس از پخت بدنه کاشی لعاب روی سطح آن ریخته شده و سپس جهت یکپارچه شدن با لایه زیرین مجدداً در کوره پخت قرار میگیرد این کاشیها به دوپخت معروفند و دارای کیفیت بالاتری هستند.
اصولاً کاشی به دو دسته کفی (سرامیک) و دیواری تقسیم می.شود سرامیکها به دلیل قرارگیری در معرض رفت و آمد بارگذاری و رطوبت بیشتر معمولاً مقاومتر ضخیم تر و دارای جذب آب کمتری هستند و در دمای پخت بالاتری تولید میگردند ولی کاشی دیوار به دلیل عدم وجود بارگذاری، معمولاً در دمای پخت پایینتر تولید شده و دارای ضخامت کمتر .است همچنین جذب آب کاشیهای
دیواری نیز بالاتر از سرامیک میباشد.

نحوه اجرا

در توالی اجرای کاشی کاری معمولاً ابتدا کاشی بدنه نصب شده و سپس سرامیک کف کار می شود. قبل از شروع نصب کاشی ابتدا خمیری از خاک رس تهیه شده و کاملاً داده میشود سپس جهت ورز ایجاد ضخامت ،کفسازی زیر کار ماسه ریخته شده و با ضربه متراکم می.شود. در مرحله بعد دو کاشی ابتدا و انتهای ردیف موقتاً با فاصله حداقل ۱-۲ سانتیمتر از دیوار نصب میگردد.
سپس بین آنها ریسمانی کشی یا شمشه گذاری شده و بالای کاشیها با گل موقتاً مهار می شود. مابقی کاشی ها نیز به همین ترتیب نصب شده و کل رج تکمیل میگردد تمام اضلاع کار در رج اول دور چرخانده شده (یک رگه (کردن تا امکان کنترل تمام ،زوایا اضلاع و گوشه ها فراهم شود در این مرحله چنانچه کنار ضلعی تکه های نامناسب قرار گیرد کاشیهای رج اول را جابجا نموده و
تکه ها به کنار منتقل میشود برش کاشیها در کنجها و یا محل لوله های تاسیسات با فرز یا الماس به راحتی قابل انجام است. پس از اطمینان از صحت ،کار پشت کاشیها با استفاده از دوغاب ماسه سیمان ۱:۵ به آهستگی پر میشود پس از اجرای رج اول مراحل فوق عینا تا تراز نهایی تکرار میگردد پس از گیرش کامل دوغاب ملاتی متشکل از سیمان سفید و پودر سنگ به نسبت ۱ به
۲ تهیه شده و درزها جهت جلوگیری از نفوذ رطوبت بندکشی میشود. در مرحله نهایی نیز سطح کاشیها با پارچه یا گونی نخی کاملاً تمیز می گردد.

نکات اجرایی در کاشی کاری

 1- جهت حصول نتیجه مطلوب باید از کاشی مرغوب استفاده شود کاشیهای درجه دو و سه کار می شود. با نمای نامناسب و موج در موارد زیادی دارای لب پریدگی و اعوجاج هستند که توجه به حجم کار باید به صورت تصادفی از هر چند بسته تعدادی کاشی انتخاب شده و مورد بررسی قرار گیرد جهت کنترل اعوجاج کافی است سطح دو کاشی از روی (لعاب روی یکدیگر قرار گیرد وجود فضای خالی بین دو کاشی موید تاب و کیفیت پایین .است همچنین زوایای کاشیها باید کاملاً قائمه و ابعاد و اندازه ها یکسان .باشد با کنار هم چیدن کاشیها میتوان قائمه بودن زوایا را کنترل نمود.
2- جهت افزایش زیبایی ،کار ابعاد کاشی و طرح و رنگ آن باید مورد توجه قرار گیرد. ترجیحاً در فضاهای کوچک از کاشی و سرامیک با ابعاد کوچکتر و در فضاهای بزرگ از ابعاد بزرگتر استفاده شود همچنین توصیه میشود در فضاهای کوچک از رنگهای روشن مانند کرم و سفید جهت بزرگتر نشان دادن فضا استفاده گردد.
3- عرض سرامیک کف و کاشی دیوار ترجیحا با هم برابر .باشد عدم تناسب این دو موجـب جفت نشدن بندها و نازیبایی کار می گردد.
4- جذب آب کاشی یکی از فاکتورهای مهم در عملکرد آن است به عنوان یک راهکار ساده لما غير دقیق میتوان چند قطره آب پشت بدنه کاشی ریخت. پس از گذشت چند دقیقه، در کاشیهای پرسلانی و گرانیتی نباید جذب آبی مشاهده شود. در کاشیهای کف جذب آب به مقدار کم و در کاشی دیوار جذب آب بلامانع است.
5- کاشیهای دیواری دارای جذب آب بالاتر نسبت به سرامیک کف هستند که موجب چسبندگی مناسب دوغاب به آن می.گردد همچنین سرامیکها دارای مقاومت سایشی بیشتر و سختی بالاترند. لذا توصیه میشود از هر نوع محصول در جای مناسب خود استفاده شود.
6- کاشی دیوار به دلیل جذب آب بالا نباید در محیط خارج ساختمان بکار رود.
7- برای استفاده در مناطق پر تردد فضای باز و مکانهای تحت تاثیر مواد شیمیایی باید از کاشی پرسلانی استفاده شود. این نوع کاشیها از مواد اولیه بسیار مرغوب و با کیفیت بالا (خاک رس سفید یا کائولینیت تهیه می.شود همچنین فشار پرس زیاد و دمای پخت بالاتر از ۱۲۰۰ درجه موجب تولید محصولی بسیار مقاوم با مقاومت سایشی بالا و تخلخل بسیار پایین گردیده است. پشت این کاشیها معمولاً سفید رنگ است.
8- قبل از آغاز کاشی کاری باید هر گونه بقایای ملات ،کاهگل گچ و خاک، گچ یا هر نوع ملات دیگری غیر از ماسه و سیمان از روی سطوح دیوار تراشیده شود.
9- پیش از نصب کاشی جهت جلوگیری از جذب آب ملات توسط ،دیوار، کمی دیوار مرطوب شود.
10- قبل از استفاده باید کاشی زنجاب شود. فرو بردن کاشی در آب کافی بوده و نیازی به ماندن کاشی در آب نیست.
11-  اجرای کاشی کاری باید از محل اولین نقطه دید پس از باز شدن درب آغاز شود.
12- جهت زیبایی بیشتر کاشی کاری، ترجیحا بندهای کاشی دیوار و سرامیک کف به صورت همباد و در یک خط اجرا گردد.
چند نمونه کاشی کاری:

 

 

  • Operator231
  • بهمن 22, 1401
  • 78 بازدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جستجو در سایت

دسته بندی ها

سبد خرید

درحال بارگذاری ...