معرفی رشته برق و فرصت های شغلی آن

یکی از مهم ترین سرمایه های هر کشور انرژی است که در بین آنها انرژی برق از اهمیت ویژه ای بر خوردار است. اهمیت آن به این دلیل است که تولید و مصرف آن در شاخص اقتصاد کشور تاثیر زیادی دارد و همچنین موجبات رفاه جامعه را  به دنبال دارد.

در ادامه این مطلب بنیاد مهندسی ساختمان قصد دارد به معرفی رشته برق، وظایف مهندس برق، بازار کار آن و… برای شما علاقه مندان به رشته تاسیسات برقی، بپردازد.

معرفی رشته برق:

مهندسی برق (Electrical engineering) زیرمجموعه ای از مهندسی است که به مطالعه و کاربردهای مرتبط با الکتریسیته و الکترومغناطیس می پردازد.

یکی از موضوعات جذاب علمی الکتریسیته است. ویلیام گیلبرت به عنوان اولین مهندس برق در قرن هفدهم، وسیله ی اندازه گیری الکتریسیته یا الکتروسکوپ را طراحی کرد و نام آن را ورسوریوم (versorium) انتخاب کرد.

تبدیل یک سیگنال به سیگنال دیگر محور اصلی فعالیت های مهندسی برق است.

دو بخش عمده مهندسی برق را می توان به شکل زیر تقسیم کرد:

  1. بررسی و طراحی سیستم های الکترونیکی برای پردازش و انتقال اطلاعات، نظیر کامپیوترها، سامانه های مخابراتی، مدارهای مجتمع، رادارها و نظایر آن.
  2. فراگیرتر شدن استفاده از انرژی الکتریکی و افزایش نیاز به انتقال و نیز پردازش سریعتر اطلاعات، مهندسی برق را به یکی از مهمترین و پرتقاضا ترین زمینه های مهندسی و صنعت تبدیل کرده است.

رشته برق مناسب افرادی است که پیش‌زمینه قوی و هوش محاسباتی بالایی در دروس ریاضی و فیزیک دارند. افرادی که علاقه مند به این رشته هستند، باید این موضوع را در نظر بگیرند که تحصیل در این رشته نیاز به تلاش و کوشش فراوانی دارد.

هدف ایجاد رشته برق:

هدف ایجاد رشته مهندسی برق تربیت افراد مستعدی است که بتوانند با استفاده از علم و دانش فنی به طراحی، بهره برداری و توسعه، نظارت، مدیریت و نگهداری از سیستم های الکتریکی در زمینه های مرتبط بپردازند.

وظایف مهندس برق چیست؟

  • تحقیق، طراحی، و توسعه ابزارها و تجهیزات الکترونیکی در صنایع مختلف مانند مخابرات و ارتباطات، ارتباطات داده ای، فیزیک و فناوری نانو، هوا و فضا و رادار، سیستم های الکترونیکی در حمل و نقل، و …
  • هماهنگی فعالیت های تکنسین ها و کارگران
  • برنامه ریزی و نظارت بر برنامه ها و بازرسی، تعمیر و نگهداری
  • بررسی کاربردی بودن جدید ترین تکنولوژی ها و نوآوری های حوزه برق
  • طراحی، اصلاح تجهیزات ساخت و مونتاژ قطعات الکتریکی در فرآیندهای تولید.
  • مطالعه نیازهای مشتری برای توسعه تولیدات محصولات الکتریکی
  • اطمینان از رعایت قوانین و مقررات در اجرای پروژه ها
  • برآورد هزینه‌ ها و نیروی انسانی مورد نیاز و زمان‌ بندی پروژه
  • بررسی نمونه‌های آزمایشگاهی و آنالیز داده‌ها

گرایش های مهندسی برق:

1. گرایش الکترونیک: گرایش الکترونیک پلی بین تمام گرایش‌های برق است.

الکترونیک، تولیدکننده سیستم‌ها و ابزارهایی است که کاربردهای فنی زیادی دارند. دانشجویان این رشته با فیزیک و طرز کار قطعات الکترونیکی مانند انواع ترانزیستورها، دیود ها و مدارهای مجتمع و نیز آنالیز مدارها و سیستم‌های الکترونیکی آشنا می‌شوند.

گرایش الکترونیک دو بخش عمده دارد:

  • بخش اول میکروالکترونیک است که شامل علم مواد، فیزیک الکترونیک، طراحی و ساخت قطعات از ساده ترین تا پیچیده ترین ان ها است.
  • بخش دوم نیز مدار و سیستم نامیده می شود که هدف آن طراحی و ساخت سیستم ها و تجهیزات الکترونیکی با استفاده از قطعات ساخته شده توسط مختصصان میکروالکترونیک می باشد.

مهندس الکترونیک باید بتواند طرح‌هایی که مهندسان کنترل و مخابرات روی سیستم طراحی کردند طراحی را به صورت مداری طراحی کند و پس از شبیه‌سازی به ساخت آن بپردازد.

در این گرایش، یادگیری نرم‌افزار مهمترین نکته است که در زیر چند نمونه از آنها را مشاهده می کنید:

نرم افزار Atmel Studio

نرم افزار ETAP

نرم افزار LabVIEW

نرم افزار BASCOM

نرم افزار Designer 555

نرم افزار Proteus

نرم افزار Franklin

نرم افزار CYME PSAF

هدف‌ از ارائه‌ گرایش الکترونیک تربیت‌ کارشناسانی‌ در زمینه‌ شناخت‌ نحوه‌ عملکرد، چگونگی‌ نگهداری‌ بهره‌برداری، تجزیه‌ و تحلیل‌ و طراحی سیستمهای‌ الکترونیکی‌ در واحدهای‌ مختلف ‌صنعتی‌ و خدماتی‌ کشور است‌.

2. گرایش مخابرات: گرایش مخابرات به بررسی سیستم‌های مخابراتی به صورت سیستمی و مغناطیسی می‌پردازد و خود دارای چند گرایش زیر است.

  1. گرایش سیستم: به وسیله ی این گرایش مهندس مخابرات در زمینه طراحی سیستم های مخابراتی جهت ارتباط اطلاعاتی (مانند شبکه های ارتباطی بانک ها)، سیستم های رادار و جنگ الکترونیک (به خصوص در زمینه های نظامی) و نصب و راه اندازی شبکه های ارتباط از راه دور (مانند موبایل) تخصص کسب می کند.
  2. گرایش میدان: مهندس مخابرات به وسیله ی گرایش میدان تسلط کافی در طراحی اجزای فرستنده – گیرنده های مخابراتی مانند طراحی آنتن‌ها ، طراحی موج بر و شبیه سازی آن‌ها را به دست می آورد.
  3. گرایش رمز: تهیه‌ پروتکل های مخابرات امن، تست و ارزیابی میزان امنیت شبکه‌های مخابراتی از تخصص های مهندس مخابرات در این حوزه است.

هدف از گرایش مخابرات  تربیت کارشناسانی‌ متخصص‌ در زمینه‌های‌ شناخت‌ نحوه‌ عملکرد و چگونگی‌ نگهداری‌ و بهره‌برداری‌، تجزیه‌ و تحلیل‌ و طراحی ‌سیستم‌های‌ مخابراتی‌ به وجود آمده است.

3. گرایش کنترل: کنترل نقش بسزایی در پیشرفت دانش دارد. همانطور که از اسم این گرایش پیداست، در آن به کنترل خروجی های یک سیستم بر مبنای ورودی های آن با توجه به شرایط ویژه و نکات مورد نظر طراحی سیستم می پردازد.

هدف‌ از گرایش‌ کنترل‌، آشنایی‌ دانشجویان‌ با چگونگی‌ تحلیل‌ و مدلسازی‌ سیستم های‌ پویا و معرفی‌ اصول‌ طراحی‌ و نحوه‌ استفاده‌ از سیستم های‌ کنترل‌ خودکار برای‌ بهبود رفتار این‌ گونه‌ سیستم ها است.

4. گرایش قدرت: قدیمی‌ترین گرایش رشته مهندسی برق، کنترل قدرت است که به بررسی سیستم‌های انتقال و توزیع برق پرداخته می‌شود.

هدف گرایش قدرت، آموزش و پژوهش دانشجویان در زمینه طراحی و ساخت سیستم های مورد استفاده در تولید، توزیع، مصرف، و حفاظت از برق می پردازد که دانشجویان با انواع نیروگاه های تولید برق و کارکرد آنان آشنا می شوند.

بازار کار رشته مهندسی برق چگونه است؟

با توجه به اینکه صنعت برق در کشور ما رو به رشد است، رشته مهندسی برق از بازار کار خوبی برخوردار است.

دانش آموختگان مهندسی برق می توانند در شرکت ها و سازمان های دولتی و خصوصی مثل نیروگاه ها، کارخانه ها (خودروسازی، ذوب آهن، تولید محصولات الکتریکی و …)، سازمان های مرتبط با مخابرات و زیرساخت های مخابراتی استخدام شوند.

نیرو گاه های برق، وزارت نیرو و سازمان های مشابه آنها به جذب فارغ التحصیلان گرایش قدرت نیاز دارند.

برای ورود به بازار کار،یکی از مسائلی که مهندسان برق به دنبال آن هستند قبولی در آزمون نظام مهندسی و دریافت پروانه اشتغال به کار است.

هدف از برگذاری آزمون نظام مهندسی ارزیابی داوطلبان جهت اعطای مدرک صلاحیت به آنها جهت اشتغال است.

آزمون نظام مهندسی برق دارای سه صلاحیت برق _ اجرا، برق_ نظارت و برق _ طراحی است که شما داوطلبان عزیز می توانید پکیج های مربوط به صلاحیت خود را در بنیاد مهندسی ساختمان به صورت کامل و جامع تهیه بفرمایید.

در کتاب اصول اجرایی و حفاظتی در تأسیسات الکتریکی مطالب تئوری، مسائل و مفاهیم پیچیده صنعت برق با تبدیل به نکات حفاظتی و اجرایی ساده و با تلفیق تجربیات شخصی مؤلف به نحوی آمیخته شده است. که به عنوان یک مرجع کاربردی برای خوانندگان گرامی به خصوص کسانی که در زمینه اجرای تاسیسات الکتریکی مشغول به کار هستند تبدیل شده و آنها بتوانند به راحتی اطلاعات لازم را استخراج نموده و در صنعت برق به کار بگیرند.

بنیاد مهندسی ساختمان

Bonyadsite

  • Operator231
  • بهمن 12, 1401
  • 111 بازدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جستجو در سایت

دسته بندی ها

سبد خرید

درحال بارگذاری ...