مصرف بهینه انرژی با اجرای مباحث 19 و 22 مقررات ملی ساختمان

در جلسه ی مشترک رئیس و جمعی از مدیران سازمان نظام مهندسی ساختمان با  اعضای ستاد مدیریت بحران شرکت گاز استان اصفهان، علت های ایجاد اتلاف انرژی در ساختمان و بهینه‌سازی مصرف انرژی در آنها، مطرح و مورد بررسی قرار گرفت.

ابوالقاسم عسکری مدیرعامل این شرکت در این جلسه بیان داشت: با توجه به شرایط موجود در حوزه مصرف انرژی و اهمیت صرفه جویی همه جانبه در برق و گاز، تعاملات سازمان نظام مهندسی و شرکت گاز باید در راستای اجرای هر چه بهتر مقررات ملی ساختمان از جمله مباحث 19 و 22 با جدیت بیشتر و بهتر از گذشته پیگیری گردد.

ایشان ضمن تأکید به استفاده از ظرفیت نظام مهندسی ساختمان در پیشبرد اهداف در حوزه خدمت‌رسانی و مصرف ایمن و بهینه انرژی، اظهار کردند: بهینه‌سازی مصرف انرژی از موضوعاتی است که در سال‌ های اخیر مورد توجه ویژه قرار گرفته است و شرکت گاز استان نیز به به این مسئله ورود کرده و با عایق‌کاری، نصب رسوب گیر و تنظیم دمای مشعل در موتورخانه های مجتمع

های مسکونی و اداری و… تاکنون بیش از 7 هزار واحد موتور خانه را بهینه سازی کرده است.

مدیرعامل شرکت گاز استان اصفهان، با اشاره به اینکه بخش قابل توجهی از تلفات انرژی به واحدهای صنعتی، ادارات، مکان‌های عمومی ، مجتمع های تجاری، و مراکز آموزشی مربوط است، تصریح کرد: برای بهینه‌سازی مصرف انرژی و کاهش مصرف سوخت باید قوانین و مقررات ملی نظام مهندسی رعایت گردد .

عسکری، اضافه کرد: الزاماً، قبل از هرگونه حفاری در سطح استان، بایستی مجوزهای لازم از شرکت گاز اخذ گردیده و همچنین قبل از تخریب و خاکبرداری از ساختمان ها نیز استعلام لازم به منظور جمع آوری علمک و تاسیسات گاز انجام گیرد تا هیچ گونه حادثه ای ایجاد نشود.

وی، خاطر نشان کرد: اگر در طراحی و اجرای مسکن به‌عنوان یک کالای عمده مصرف‌کننده انرژی مبحث 19 مقررات ملی ساختمان و سایر مباحث بهینه‌سازی دیده شود، می‌توان یک عمر از عوایدش بهره‌مند شد، لذاضروری است برای بخش انرژی آن فکر اساسی داشته باشیم.

در ادامه  رئیس سازمان نظام مهندسی و ساختمان اصفهان، گفت: ما نیاز داریم در ساخت و ساز ها یک الگوی خاص برای بهینه‌سازی مصرف انرژی داشته باشیم، اینکه بتوانیم با یک الگوی عملیاتی اجرای قوانین را تضمین کنیم، اهمیت بسیار دارد و یکی از راه‌های مناسب برای این موضوع، صنعتی‌سازی ساخت مسکن است که هم اجرای قوانین بهینه‌سازی را تضمین می‌کند و هم

سرعت ساخت را بالا می‌برد.

ایشان، ضمن اشاره به نقش مبحث ۱۹ و ۲۲ مقررات ملی ساختمان در صرفه‌جویی انرژی، اظهار داشت: ما ستاد اجرایی مبحث ۲۲ مقررات ملی ساختمان را در سازمان نظام مهندسی فعال کردیم که یکی از محور‌های آن، مراقبت و نگهداری از ساختمان‌ها است. همچنین تعیین تکلیف برای مبحث ۱۹ مقررات ملی ساختمان (صرفه‌جویی در مصرف انرژی) از برنامه‌های جاری این ستاد

است که از این پس ما با رعایت اولویت آن‌ها را پیگیری خواهیم کرد.

بنیاد مهندسی ساختمان

Bonyadsite

  • آقای فخاری
  • بهمن 26, 1401
  • 30 بازدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جستجو در سایت

دسته بندی ها

سبد خرید

درحال بارگذاری ...