نمره قبولی در آزمون نظام مهندسی

آزمون نظام مهندسی:

سازمان نظام مهندسی ساختمان هر سال در دو نوبت آزمون های نظام مهندسی را در 7 رشته عمران، معماری، مکانیک، نقشه برداری، برق، ترافیک و شهرسازی برگزار می کند که هدف از برگزاری این آزمون ها گرفتن پروانه اشتغال به کار مهندسی است.

اگر شما داوطلبی باشید که داشتن پروانه اشتغال به کار سازمان نظام مهندسی اهمیت داشته باشد پس حتما به دنبال شرکت در آزمون نظام مهندسی و قبولی در آن هستید.

آزمون نظام مهندسی با وجود کتاب باز بودن آزمون نسبتا سختی است و شما داوطلب اگر حداقل مروری بر منابع آزمون نداشته باشید سر جلسه قطعا نمره قبولی دریافت نمی کنید زیرا این آزمون داری سوالاتی مفهومی و دارای نکات ریز است.

طبق تجربه بنیاد مهندسی ساختمان که سال ها در زمینه ی فروش منابع آزمون نظام مهندسی فعالیت دارد چه بسا داوطلبانی بودند که تمام منابع آزمون نظام مهندسی را خریده اما با وجود اینکه از قبل مطالعه ای کافی نداشتند نمره قبولی در آزمون را کسب نکردند و مجبور شدند برای آزمون های بعدی کتبی با ویرایش جدید تر تهیه کنند چون منابع آزمون نظام مهندسی همواره درحال ویرایش هستند، پس توصیه ما به شما این است حداقل یک بار کتب را حداقل مرور کرده چرا که با دانستن محتوای کتاب ها سریعتر به جواب می رسید.

اما سوال اصلی که پیش می آید، نمره قبولی در این آزمون چقدر است؟

خوشبختانه آزمون نظام مهندسی رقابتی نیست و شما مهندسان پرتلاش با کسب حداقل نمره قبولی میتوانید پروانه اشتغال به کار خود را دریافت کنید.

آزمون نظام مهندسی در همه گرایش ها به جز معماری طراحی در قالب 60 سوال تستی برگزار می شود. حداقل نمره قبولی ۵۰ است یعنی شما با جواب دادن به ۳۰ سوال از ۶۰ سوال قبول نمره قبولی را دریافت می کنید.

صحیح است که شما برای قبولی در آزمون نظام مهندسی نیازی به پاسخ گویی به 60 سوال موجود ندارید و همین که به گونه ای پاسخ دهید که نمره شما به 50 درصد برسد، حد قبولی را کسب کرده اید. اما برای کسب این حد قبولی در نظر بگیرید که شما 30 سوال از 60 سوال را به درستی پاسخ داده اید، در این صورت شما 50 درصد را کسب کرد اید و قطعا در این آزمون قبول می شوید. اما این که حتما این 30 سوال درست باشند ریسک بزرگی است، زیرا حتی اگر یکی از این 30 سوال هم اشتباه باشد نمره شما به زیر 50 می رود و حد قبولی را از دست می دهید. به همین دلیل توصیه ما این است که میزانی خطا را هم در نظر بگیرید و برای این که از قبولی خود اطمینان خاطر داشته باشید 35 الی 36 سوال از 60 سوال را پاسخ دهید.

برای قبولی بهتر در آزمون با داشتن کتابهایی همچون کلیدواژه، شرح و درس،  تشریح سوالات و همچنین ابزاری چون تیترواژه، لیبل، شابلون و… سریعتر به پاسخ ها می رسید.

ابلاغیه قبولی نمره ۴۸ و ۴۹ چیست؟

دفتر مقررات ملی ساختمان برای راحتی حال شما مهندسان آینده اطلاعیه ای منتشر کرد به این صورت:

کسانی که نمره ۴۹ گرفته اند با شرط شرکت در دوره های آموزشی مصوب شیوه نامه صدور تمدید و ارتقا پایه و قبولی در آزمون پایان دوره آن و گرفتن گواهينامه قبولی در آزمون نظام مهندسی پذیرفته می شوند.

و همچنین افرادی که نمره ۴۸ گرفته اند باید در دو دوره شرکت‌ کرده تا مدرک قبولی خود را دریافت کنند.

اعتبار قبولی در آزمون :

بعد از قبولی در آزمون نظام مهندسی چه باید کرد؟

اعتبار قبولی در تمامی آزمون های نظام مهندسی حداکثر 4 سال می باشد. ضروری است قبول شدگان در مهلت تعیین شده نسبت به اخذ پروانه اشتغال بکار مهندسی خود اقدام نمایند.

قبولی آزمون كسانی كه در زمان ثبت نام فاقد شرایط لازم برای دریافت پروانه باشند منتفی می گردد.

آزمون های ورود به حرفه مهندسان در كلیه رشته ها فقط در پایه 3 به صورت تستی و تشریحی برگزار میگردد و ارتقاء پایه طبق آئین نامه اجرائی قانون و دستورالعمل های ابلاغی صورت می گیرد.

چند نکته:

 آزمون نظام مهندسی نمره منفی دارد.

زمان پاسخگویی به سوالات برای آزمون نظارت و اجرا ۱۵۰ دقیقه و برای آزمون محاسبات ۲۱۰ دقیقه است.

درصد قبولی داوطلبان در آزمون نظارت و اجرا حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد و در آزمون محاسبات ۳ تا ۵ درصد است.

تمامی منابع آزمون نظام مهندسی در بنیاد‌مهندسی ساختمان به صورت کام طبق آخرین ویرایش موجود می باشد.

بنیاد‌مهندسی ساختمان

Bonyadsite

  • آقای فخاری
  • بهمن 19, 1401
  • 30 بازدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جستجو در سایت

دسته بندی ها

سبد خرید

درحال بارگذاری ...