معرفی رشته معماری و فرصت های شغلی آن

یکی از رشته‌های محبوب گروه ریاضی، رشته مهندسی معماری است. رشته مهندسی معماری یکی از پردرآمدترین رشته‌های گروه ریاضی در کنار مهندسی عمران است. به دلیل نیاز همیشگی انسان به سرپناه و محلی برای زندگی و همچنین رغبت انسان به زیبایی، این رشته همیشه طرفداران خود را دارد.

رشته مهندسی معماری رشته ای نیست که صرفا بر پایه دانش فنی باشد بلکه برای ورود به آن، وجود ذوق هنری و قدرت خلق یک اثر نو بسیار ضروری است.

رشته مهندسی معماری یک رشته هنری محسوب می‌شود و داوطلبان باید تا حد زیادی قدرت تخیل و ذوق هنری داشته باشند. در حالت کلی می‌توان معماری را به دو بخش مختلف در نظام آموزشی ایران تقسیم کرد. بخش اول نظام آموزش سنتی معماری و بخش دوم نظام آموزش کلاسیک معماری است. هر دو بخش در رشته مهندسی معماری مورد بررسی قرار می‌گیرد و هر کدام طرح‌های خاص خود را دارند. تیم محتوای بنیاد مهندسی ساختمان در این مقاله به سراغ بررسی رشته مهندسی معماری می‌رود و اطلاعات مختلفی را در مورد این رشته، بازار کار، درآمد، معایب و مزایای این رشته و … در اختیار شما داوطلبان قرار می‌دهد.

رشته مهندسی معماری چیست؟

رشته مهندسی معماری به دانشجویان آموزش می‌دهد که چگونهمحیط داخلی و خارجی خانه را طراحی کنند. رشته معماری تمرکز زیادی بر روی طراحی دارد و از جنبه زیباشناسی ساختمان را بررسی می‌کند. این رشته در مقایسه با سایر رشته‌های ریاضی رونق بسیار زیادی دارد، زیرا افراد به دنبال زیبایی ظاهری خانه‌های خود هستند. بنابراین در حالت کلی می‌توان گفت رشته معماری نه تنها به ساخت بناها و ساختمان‌ها می‌پردازد بلکه در طراحی و مرمت ساختمان‌ها نیز نقش مهمی دارد.

رشته مهندسی معماری برای چه کسانی مناسب است؟

علاقه مندی به رشته مهندسی معماری و ساختمان سازی و معماری را می توان شرط اول برای انتخاب رشته مهندسی معماری دانست. دانشجویان رشته مهندسی معماری باید ذهنی خلاق با قدرت تخیل و تجسم بسیار خوب داشته باشند تا بتوانند از آن در طراحی ساختمان ها کمک بگیرند.

علاوه بر این توانایی پیاده سازی طرح ها بر روی کاغذ نیز اهمیت زیادی دارد.  همچنین تسلط بر درس هایی مثل ریاضی (به ویژه هندسه) ضروری است؛ چراکه برای یادگیری بسیاری از اصول و تکنیک های معماری، درس هایی مثل هندسه کاربردی، هندسه مناظر، و ریاضیات و آمار بسیار به کار می آید.

رشته مهندسی معماری و علم معماری جز علومی است که تحت تاثیر عوامل فرهنگی قرار می گیرد؛ به همین علت آشنایی با درس هایی مثل تاریخ معماری، مردم شناسی، اقتصاد، و غیره برای موفقیت مهندسان معماران مفید خواهد بود. یابد بدانید که مهندسی معماری تلفیقی از هنر معماری و علم مهندسی است و اگر علاوه بر اصول مهندسی، از هنر نیز سر در می آورید، می توانید در این رشته موفق شوید.

وظایف مهندس معمار چیست؟

مهم ترین وظایف یک مهندس معمار عبارتند از:

  • طراحی یک بنا و ساختمان از آغاز اجرای کار تا پایان آن
  • طراحی مراحل اجرایی کار ساخت بنا
  • طراحی اجزا و عناصر تشکیل دهنده بنا
  • نظارت و کنترل بر درستی اجرای مراحل ساخت بنا
  • مدیریت پروژه
  • طراحی و اجرای پروژه های شهری و محوطه سازی ها
  • ارائه مشاوره درزمینه ساخت بنا

تفاوت رشته مهندسی معماری با مهندسی عمران؟

مهندس معمار با تکیه بر علم مهندسی، ذوق هنری و شناختی که از فرهنگ، آداب و رسوم، جغرافیای انسانی و طبیعی محل مورد نظر دارد به طراحی نقشه های ساختمان های جدید و برنامه بازسازی و محافظت از ساختمان های قدیمی ، طرح ریزی ترکیب و نحوه قرار گیری مجموعه ای از ساختمان ها و فضا های اطراف آن ها می پردازد. همچنین نظارت مستقیم بر فعالیت دیگر مهندسان عمران – تأسیسات الکتریکی – تأسیسات مکانیکی بر عهده مهندس معمار می باشد.مهندس معمار کار طراحی ساختمان ها و بناها را مطابق با ایده های فردی، نیازهای جامعه، قوانین و مقررات موجود و خواست و سلیقه کارفرما انجام می دهد.

از جمله تفاوت های کار مهندس عمران و مهندس معمار می توانیم به این مورد اشاره کنیم که مهندسان عمران به جنبه ی فنی یک سازه بسیار بیشتر اهمیت می دهند در حالی که مهندسان معمار علاوه بر اصول فنی، به جنبه های زیبایی شناختی، روانشناسی و فرهنگی آن بنا نیز توجه دارند.

بازار کار و درآمد مهندسی معماری:

یکی از مهم‌ترین نکاتی که در معرفی رشته مهندسی معماری باید به آن توجه کرد، بازار کار مناسب این رشته است. دانشجویان پس از فارغ‌التحصیلی با انتخاب‌های بسیار متنوعی در این حوزه روبه‌رو هستند. در حالت کلی می‌توان گفت دانشجویانی که از این رشته فارغ‌التحصیل شده‌اند از درآمد بسیار بالایی برخوردار هستند. یک مهندس معمار در جامعه فعالیت‌های زیر را انجام می‌دهد:

  • تاسیس دفتر طراحی برای معماری‌های داخلی و خارجی ساختمان
  • مدیریت و اجرای پروژه‌های معماری
  • مهندس ناظر بر فعالیت‌های عمرانی
  • سرپرستی دفترهای مشاوره معماری
  • طراحی ساختمان‌ها
  • طراحی پارک‌ها
  • طراحی دکوراسیون داخلی
  • فعالیت به عنوان نقشه کش
  • مشاوره ساخت و ساز
  • طراحی نماهای مختلف

درآمد و حقوق رشته مهندسی معماری:

حقوقی که مهندس معمار دریافت می کند نسبت به خیلی از مشاغل بهتر است و اگر این افراد پروانه اشتغال به کار از سازمان نظام مهندسی داشته باشند بابت هر تاییدیه نقشه مبلغ مناسبی می گیرند. اگر این افراد در بخش دولتی استخدام شود، مطابق با قانون مدیریت خدمات کشوری حقوق دریافت می کند. اگر در شرکت های خصوصی کار کنند که طبق سابقه کار و سطح تحصیلات حقوقشان متفاوت خواهد بود.

برای دریافت پروانه اشتغال به کار نیاز است در آزمون نظام مهندسی که سالانه چند بار برگزار می شود، شرکت کنید.

رشته مهندسی معماری دارای سه صلاحیت معماری-اجرا، معماری_نظارت و معماری طراحی است که شما داوطلبان عزیز می توانید همزمان در هر سه صلاحیت شرکت کنید.

برای خرید پکیج ها روی تصاویر کلیک کنید…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جستجو در سایت

دسته بندی ها

سبد خرید

درحال بارگذاری ...