هرآنچه درباره آزمون باید بدانید…

یکی از دغدغه های فارغ التحصیلان رشته های مهندسی، قبولی در آزمون نظام مهندسی و اخذ پروانه کار می باشد و گاه با عدم اطلاع از راهکارهای مناسب، انگیزه برای تلاش جهت موفقیت، جای خود را به استرس و ترس از عدم موفقیت می دهد، لذا بنیاد مهندسی ساختمان در این مقاله هر آنچه که لازم است از این آزمون و راه موفقیت در آن بدانید، از تجربیات مهندسینی که در آزمون های دوره های گذشته قبول شده اند در اختیار شما می گذارد.

چه زمانی می توان در آزمون نظام مهندسی شرکت کرد؟

فارغ التحصیلان رشته های مهندسی پس از گذشت سه سال از تاریخ اخذ مدرک کارشناسی خود می توانند جهت شرکت در آزمون نظام مهندسی اقدام کنند.

آزمون نظام مهندسی به چه شکل است؟

آزمون نظام مهندسی در رشته های مختلف مهندسی، در گرایشات خاصی برگذار می شود، مثلا در مهندسی عمران در سه گرایش محاسبات، نظارت و اجرا ‌برگزار میشود.

هر آزمون ۶۰ سوال و حد نصاب قبولی ۵۰‎٪ می باشد، یعنی برای قبول شدن در آزمون نظام مهندسی حداقل باید به ۳۰ سوال صحیح پاسخ دهید. لازم به ذکر است که آزمون دارای نمره منفی است که هر سه سوال غلط، یک سوال صحیح را حذف میکند.

منابع آزمون نظام مهندسی چیست؟

منابع آزمون نظام مهندسی، مباحث مقررات ملی ساختمان و یکسری کتاب مازاد است که توسط خود وزارت راه و شهرسازی، مشخص می شود.

شرایط شرکت در آزمون نظام مهندسی چیست؟

برای شرکت در آزمون پایه سوم نظام مهندسی باید سه سال از تاریخ فارغ التحصیلی شما گذشته باشد.

شرکت در آزمون نظام مهندسی نیازمند عضویت در سازمان نظام مهندسی نمی‌باشد.

افرادی که کارت پایان خدمت ندارند نیز می‌توانند در آزمون شرکت کنند و در صورت قبولی، به مدت ۴ سال فرصت دارند تا با پایان دوره سربازی خود و اخذ کارت پایان خدمت، اقدام به ثبت نام در سازمان و دریافت پروانه خود کنند.

مصوبات کمیسیون هم ارزی رشته ها:

براساس تبصره ۲ ماده ۷ قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان جدول، کد رشته‌های مختلف و نوع پروانه اشتغال بکار (اعم از اصلی یا مرتبط) براساس عنوان مدرک تحصیلی دانشگاهی و آخرین مصوبات کمیسیون هم ارزی رشته ها از دفتر سازمان‌های مهندسی و امور بین‌الملل وزارت مسکن و شهرسازی به کلیه سازمان‌های نظام‌ مهندسی ساختمان استان‌ها ابلاغ شده است که در مصوبات کمیسیون هم ارزی رشته ها قابل مشاهده می باشد.

چگونه در آزمون نظام مهندسی موفق شویم؟

شما برای قبولی در آزمون، به حداقل ۳۰ سوال صحیح باید پاسخ دهید، اما باید مراقب نمره منفی هم باشید!

ساده ترین راه موفقیت در آزمون نظام مهندسی، داشتن اعتماد بنفس است، سپس بخاطر بسپارید که مهمترین عامل برای موفقیت سرعت عمل شما در جلسه آزمون است. پس پیشنهاد بنیاد مهندسی ساختمان به شما این است که حداقل دو سه هفته قبل از آزمون های عمران، معماری، تاسیسات برقی و وقت کافی برای مطالعه قرار دهید. به این صورت که آزمون های دوره های پیش را تهیه کرده و سعی کنید در زمان مقرر آزمون، به سوالات پاسخ دهید و تلاش کنید حد نصاب قبولی را کسب کنید. این امر با دقت، تمرین و تکرار حاصل میشود.

یکی دیگر از کارهایی که می تواند به شما کمک کند، استفاده از کلید واژه ها است، به این ترتیب که پس از مطالعه سوال و گزینه ها، کلمات کلیدی را در کلیدواژه جستجو کنید و از این‌طریق به مبحث مربوطه و صفحه مورد نظر رجوع نموده و سوال را پاسخ دهید، حتما ب خاطر داشته باشید که در این روش پس از یافتن مطلب مورد سوال، چند سطر قبل و بعد را هم مطالعه کنید زیرا گاهی اوقات نکاتی در قالب تبصره آورده می شوند که در دستیابی به پاسخ صحیح مؤثرند.

مطالعه مناسب برای آزمون نظام مهندسی چگونه است؟

امروزه بسیاری از موسسات، دوره های مختلف آمادگی برای آزمون با انواع وعده های قبولی و هزینه های مختلف برگزار می کنند، اما باید آگاه باشید که شرکت در این دوره ها معجزه نمیکند!

بهترین کار این است که شما با مطالعه و تست زنی آزمون های دوره های پیشین، سرعت عمل یافتن مطالب و دقت خود را افزایش داده و چشم خود را با مباحث آشنا ساخته و توانایی تان را بهبود ببخشید و نقاط ضعف خود را رفع کنید.

مزیت های آزمون نظام مهندسی:

1. مطالعه مباحث آزمون برای یک مهندس مفید و ضروری است.

دانستن مباحث و منابعی که می خواهید برای قبولی در آزمون نظام مهندسی مطالعه کنید، برای یک مهندسی که می خواهد یکی از مجوز های نظام مهندسی را بگیرد ضروری است و با خواندن این مباحث علاوه بر اینکه در آزمون نظام مهندسی قبول می شوید، اطلاعات و سطح دانشتان نیز افزایش پیدا می کند و با بسیاری از آیین نامه ها آشنا می شوید که بعد از دریافت پروانه اشتغال به کار، باید آنها را عملی در کارگاه اجرا کنید.

2. آزمون به صورت جزوه باز است.

آزمون به صورت جزوه باز می باشد و داوطلب هر کتاب، جزوه آموزشی و کمک آموزشی را می تواند همراه خود به جلسه آزمون ببرد.

3.  آزمون دارای محدودیت قبولی نیست!

آزمون نظام مهندسی دارای محدودیت قبولی نیست یعنی تمام افرادی که در این آزمون شرکت می کنند، می توانند قبول شوند، به شرطی که درصد قبویلی آنها ۵۰ % باشد، یعنی از ۶۰ سوالی که در این آزمون می آید باید حداقل ۳۰ سوال را پاسخ دهند تا در این آزمون قبول شوند.

معایب آزمون نظام مهندسی:

۱. تعداد منابع زیاد

تعداد منابع و کتاب های آزمون تقریبا در همه ی رشته ها زیاد است و این باعث سردرگمی داوطلب می شود.

۲. سطح سوالات بالاست

با توجه به جزوه باز بودن آزمون، سطح سوالات معمولا بالاست.

۳. کمبود وقت

با توجه به منابع زیادی که در آزمون نظام مهندسی می آیند وقت آزمون بسیار کم می باشد و همیشه عده ی زیادی از داوطلبان از کمبود وقت گلایه دارند. ۱۵۰ دقیقه فرصت دارید که حداقل به ۳۰ سوال از ۶۰ سوال پاسخ کاملا صحیح بدهید، که در صورت اشتباه پاسخ دادن نمراه منفی برای شما حساب می شود.

چند تذکر برای آزمون:

تدکر ۱: با توجه به اینکه قبولی در آزمون بصورت کسب حدنصاب 50% است پس نیازی نیست بخواهید به همه سوالات پاسخ دهید! اگر بتوانید در مدت زمان 150 دقیقه آزمون به حدود 35 تا 40 سوال پاسخ دهید، بسیار خوب عمل کرده اید.

تذکر 2: سعی کنید در مرحله اول سوالاتی را پیدا کنید که صورت سوال برایتان آشنا بوده و فکر می کنید در زمانی کوتاه می توانید پاسخ آن ها را پیدا کنید. سوالات جدید، مشکل و محاسباتی را با درج یک علامت در جلوی آنها مشخص کرده و پس از پاسخگویی به سوالات آسان و متوسط به سراغ آنها بروید.

امیدوارم از این مقاله استفاده کافی را برده باشید، خوشحال می شویم که نظرات ارزشمندتان را در مورد این مقاله، در سایت بنیاد مهندسی ساختمان با ما به اشتراک بگذارید.

بنیاد مهندسی ساختمان

Bonyadsite

  • آقای فخاری
  • دی 25, 1401
  • 34 بازدید

2 دیدگاه برای “هرآنچه درباره آزمون باید بدانید…”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جستجو در سایت

دسته بندی ها

سبد خرید

درحال بارگذاری ...